Firmaet A-Packaging AS leverer nær 20 forskjellige produkter som gjør at publikum får med seg, og i seg, alt det gode av mat og drikke på Øyafestivalen. Alt er komposterbart.

Naturpress treffer daglig leder Aasa G. Andersen i festivalsola mens hun hygger seg med både mat og drikke i eget servise. Firmaet hennes har hovedkontor i Oslo, og representasjon i Flekkefjord, der også Andersen kommer fra.

A-Packaging har levert det meste til Øya – fra bestikk og glass til servietter, sugerør og burgerbegre.

– Hva er din vei inn i bærekraftig emballasje?

–Jeg har faktisk vært i emballasjebransjen i 20 år. Jeg utdannet meg egentlig til grafisk designer og AD, og gikk inn i familiefirmaet, som var i bransjen. Der jobbet jeg først som designer og så som markedsdirektør i mange år. Jeg har jobbet mest med de store kjedene, sånn som Norgesgruppen, Umo, catering, og bensinstasjonkjeder.

Finanskrisen snudde på alt

Andersen forteller at hun er vant til å tenke konsept, og at design er en stor del av opplevelsen til kunden.

– Jeg jobbet mye med miljøemballasje for 8-9 år siden, men så kom finanskrisa og da var det som å slå av lyset. Da var det bare pris, pris, pris. Fra fire-fem kunder i uka som var nysgjerrige til helt dødt. Så har det endret seg veldig de siste par årene. Sortimentet har blitt større og bedre, mulighetene for trykk og design, kvaliteten er bedre, prisen går ned.

– Den største forskjellen tror jeg imidlertid er at kundene generelt har blitt mye mer opptatte av komposterbarhet, og mye mer bevisste. De krever i større grad at det finnes et alternativ.

Hun mener at dette ikke bare er en trend, men en varig endring. Det er framtiden.

– Er dette et supplement til den tradisjonelle produktlinjen?

– Nei, vi har i stor grad forlatt den tradisjonelle produktlinjen og begynt fra bunnen med dette, så vi er egentlig i en gründerfase, men vi har jo selvsagt mye å bygge på.

Kundene generelt har blitt mye mer opptatte av komposterbarhet, og mye mer bevisste. De krever i større grad at det finnes et alternativ.

– Det må være enkelt for folk å sortere

– Det er ikke noe problem å hverken få tak i eller selge ordinære produkter, det er jo fortsatt det de fleste bruker. Men om man skal selge konseptet så må man ha et totalsortiment med komposterbar emballasje. Det er viktig for kundene som tar det skrittet, at vi kan tilby en løsning der alt kan kastes med matavfallet. De behøver ikke å sortere, og kan forsikres om at alt blir til jord etter tre måneder med industriell kompostering, sier Aasa Andersen, og legger til at hun er opptatt av at det må være enkelt for folk å sortere.

– Om man står på Gardermoen nå med en kaffekopp med plastlokk så er det tre søppelkasser; en for avispapir, en for flasker, og en for restavfall – men den er det bilde av en epleskrott på. Da står man der og tenker – Hvor i all verden skal jeg kaste koppen? Hadde både koppen og lokket vært kompostérbart så hadde det vært lettere, men da må det jo også være helhetlig og forståelig merking av søppeldunkene.

Andersen har brukt litt tid under festivalen på å følge med på om folk forstår merkingen på søppeldunkene, og hvordan de bruker dem.

– En god del leser riktig og kaster i riktig dunk, men så er det mange som rett og slett ikke gidder, spesielt litt utover kvelden, så det er bra at de har så god ettersortering.

Fra emballasjeporteføljen på Øya (Foto: Terje Lind Bjørsvik, Naturpress)

 

– Plastsøppel i veikanten med firmalogo på er hverken bra for merkevaren eller naturen

– De storkundene du hadde når du drev med konvensjonell emballasje – kommer de til å følge med over til det grønne sortimentet?

– Noen ser på det allerede, men jeg tror nok at de fleste etterhvert kan bli tvunget til det, fordi kundene krever det. Men jeg håper jo at de ikke venter så lenge, for det er mye hyggeligere om en stor kjede tar samfunnsansvar og viser at de bryr seg om dette. De vil nok få vanvittig mye publisitet også om de gjør det. Den ekstra kostnaden hadde de nok fått igjen i goodwill. Det er jo selvsagt stor forskjell på om kundene tar med seg

Disse unge menneskene vil kreve bærekraftige produkter, spesielt i bruk og kast-situasjoner, fordi det trigger ansvarsfølelsen.

emballasjen ut av døra slik at man ikke har kontroll på hvor det kastes, og i lukkede kantinesystemer der man samler inn avfallet, og der man kanskje forholder seg til miljøsertifiseringer og lignende. Man får kanskje ikke tallfestet det som går ut av bilvinduet, men plastsøppel langs veiene med logoen din på er hverken bra for merkevaren eller naturen. Det viktigste er kanskje allikevel at produktene erstatter petroleumsbasert plast som råstoff, og de er bærekraftige i hele livsløpet. Det er den andre delen av den gode pakka. Det er klart, PLA-plasten har lang nedbrytningstid i naturen, og spesielt i vann, men den er ikke giftig og blir ikke til mikroplast.

Vil ha foredlingen nær råvarekilden

– Hvor produseres produktene deres?

– Vi kjøper en del fra Europa, noe fra USA, men mye produseres også i Asia. Kortreist er jo også et tema i så måte, men ser man på co2-avtrykket for transporten så er det ikke gitt at et parti transportert med trailer fra kontinentet kommer bedre ut enn med skip fra Asia. Spesielt om råmaterialene til det kortreiste sluttproduktet først er hentet inn langveisfra, og kanskje i større volumer. Slik sett er det viktigere for oss at foredlingen skjer nær råvarekilden. Vi har jo et bredt basissortement, men også et godt kontaktnett med flere ulike leverandører som kan produsere for oss. Når vi utvikler en produktpakke for en større langsiktig kunde så kan vi tilpasse produktene, volum og design før vi setter dem i produksjon. Vi kan skreddersy emballasjen etter målgruppe, serveringssituasjon, økonomi og så videre. I stedet for å være prisgitt en produsents produkt er det vi som styrer prosessen, noe som også begrenser transport, svinn og restlagring i alle ledd.

– Norges største festival er liten i europeisk målestokk. Tror du Øyas utvidede miljøarbeid i internasjonale festivalnettverk kan hjelpe dere?

– Jeg er imponert over det de gjør. Det at miljøtanken gjennomsyrer hele organisasjonen er veldig inspirerende og det er klart – det hjelper meg jo i å selge konseptet inn til de store aktørene, men det aller viktigste er at denne målgruppa er framtida. Disse unge menneskene vil kreve bærekraftige produkter, spesielt i bruk og kast-situasjoner, fordi det trigger ansvarsfølelsen. Dette er en generasjon som i økende grad får miljø- og ressursbevisstheten inn i ryggmargen, det er ikke noe fremmed som må innlæres som hos generasjonen over.

– Plastsøppelet i havet skaper idealisme – og gir samtidig næring til sunn forretningssans

– Det er gøy å jobbe med det også, for det kommer så mye nytt – det er mye innovasjon, med spiselig emballasje, papirsugerør og så videre. Alle som er her har sett Youtube-videoene med skilpadden med plastsugerør i nesen, fugler og hval som er fulle av plast, at havet fylles med plast. Det skaper et enormt engasjement over hele kloden, så det at vi legger om til grønne produkter er ikke bare av idealisme – det er like mye sunn forretningssans. Man ser jo nede på kaféområdet, det fungerer, og folk er fornøyde. Det er dette som er fremtida, sier Aasa Andersen.

På bordet ved siden av sitter en lystig gjeng og spiser, og en ung mann spiser i tillegg opp tallerkenen, som er laget av hvetekli. Dette gir begrepet å ta oppvasken en helt ny mening.


Hovedfoto: Fra sortimentet til A-Packaging AS (Foto: Terje Lind Bjørsvik, Naturpress)