- Annonse -
Frontrunner Publishing - enkel og effektiv avis på nett

Hundre år gammel dieselgigant slår Tesla med lansering av el-trekkvogn.

Det er en konseptbil, men den er langt på vei klar til å settes i produksjon – Cummins nye el-lastebil Aeos, som ble lansert tirsdag i selskapets hovedkvarter i Indiana, USA.
Den skal kunne trekke 22 tonn, og med batteripakken veier den allikevel ikke mer enn en dieselvogn av samme format, når man regner med dieseltanker og drivverk.

Rekkevidden inviterer imidlertid ikke til vinterturer over Hardangervidda, for standardpakken på 140 kwh tar den 16 mil før den må ha en times lading, men det er også utviklet en større batteripakke som skal gi en rekkevidde nær 50 mil.

Glatt lukket front gir minimal luftmotstand (foto: Cummins)

Cummins har i mange år levert større motorer, og en rekke små og store fartøyer langs norskekysten har en i maskinrommet. De lanserte samtidig ny motorteknologi for nær utslippsfri naturgass og de supereffektive og etter eget sigende svært utslippsvennlige dieselmotorene X12 og X15. I tillegg lovte de lanseringen av en revolusjonerende ny dieselteknologi i 2022.
Elon Musk og Tesla har varslet at deres el-lastebil kommer fra datterselskapet Nikola senere denne måneden, og det gir teknologioptimistene all grunn til å juble; den klimafiendtlige varetransporten er i ferd med å bli elektrisk.

Elon Musk var svært tilbakeholdende med bildematerialet når han i vår varslet om den nært forestående el-traileren Nikola One fra Tesla (foto: Tesla)

Tine har bestilt hybriden

Tine har vært tidlig ute og bestilt el-monsteret, som bærer Nikola Teslas fornavn. Den vil være 25 meter lang med henger, veie 9,5 tonn, og yte 2000 hestekrefter i opp mot 200 mil. Det er ikke en rent elektrisk bil, for batteriene til de seks elektromotorene lades underveis av en biogass-generator (hydrogen), og forbruket ligger på en tredjedel av en tilsvarende diesel. Den betegnes altså som et nullutslippskjøretøy.

Virtuell melkevogn på virtuell bro. Mens Hålogalandsbrua ved Narvik skal stå ferdig i år må vi vente i flere år på el-traileren. (Illustrasjon: Tine)

Virtuell i første omgang

Det kan ta opp mot fire år før vi møter vogntoget på norske veier, så nysgjerrige må nøye seg med animasjonen som ligger ute på Tines hjemmesider så lenge. I tillegg vil selskapet øke maxvekten fra dagens 50 til opp mot 60 tonn, noe som på samme vis som lengden krever spesialtillatelse fra myndighetene. De starter også nå å skifte til nye Euro 6-motorer på 650 transportbiler, noe som sammen med satsing på biodrivstoff skal kutte transportutslippene med 75 prosent. Dette har en kostnadsramme på en halv milliard.

Tyskerne følger på

I Tyskland lanserer Daimler Benz nå en helelektrisk trekkvogn, Urban e-truck, og de første tyske kundene får et begrenset antall lastebiler i løpet av året. Med en rekkevidde på rundt 20 mil og en nyttelast på knapt 13 tonn er dette nok i første omgang et alternativ for de mer tettbygde strøkene på kontinentet, men Benz vil følge opp bilene underveis og videreutvikle dem løpende på grunnlag av brukererfaringene.

Urban E Truck i umiskjennelig Mercedes Benz-design.

 

- Annonse -