I september var 29 prosent av nybilsalget elbiler, og siden nyttår har elbilsalget vokst med 33 prosent.

Ifølge Elbilforeningen gikk salget av bensin- og dieselbiler ned med 25 prosent i september, mens det totale salget av bensinbiler for hele 2017 er redusert med 13 prosent. Dieselbiler er det solgt 21 prosent færre av. I Oslo er 41 prosent av nybilsalget elbiler, men tallet for Hordaland er hele 44,7 prosent.

Samtidig registreres det rekordlavt CO2-utslipp fra biltrafikk, med 71 gram pr kilometer.

– Nedgangen bidrar til historisk lave utslipp. Dette går riktig vei. Vi vet at Tesla har levert ut ekstra mange biler denne måneden, men samtidig er det også flere som ser at tiden nå er moden for å skifte til elbil. Vi ser starten på et massemarked, men ligger fortsatt litt etter den nødvendige utviklingen for å nå målet om å bare selge nullutslippsbiler i 2025, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Infrastrukturen sliter med å holde tritt med elbiløkningen.

– Det er bygget i underkant av 300 hurtigladere i landet hittil i år. Vi trenger tre ganger så mange for å ligge i forkant av problemene og for å ta unna for økende etterspørsel. Pr i dag holder ikke utbyggingen tritt med elbilsalget, sier Christina Bu, som mener det haster med å gi innbyggerne i byene økt tilgang til gatelading.

Tesla topper salgsstatistikken

– Det må opprettes en nasjonal støtteordning til utbygging av ladepunkter i borettslag. Det er ofte lange køer og mange om beinet på de offentlig tilgjengelige laderne og utbyggingstakten må økes over hele landet, sier Bu.

Teslas Model S og Model X topper nå salgsstatistikken og utgjør halvparten av alle nysolgte elbiler, foran Volkswagen e-Golf og BMW i3.

– Dette er en utvikling vi har forventet. Nordmenn ønsker seg store biler som er egnet for hytteturer og har plass til hele familien. Halvparten av bilsalget i Norge er store og mellomstore biler, og det er kun Tesla som tilbyr elbilmodeller i denne størrelsen i dag. For mange vil dette fortsatt være den eneste elbilen på markedet som dekker deres behov en god stund til, sier Bu.

Ett ladepunkt per 10 elbiler

EU anbefaler at det skal være ett være ett tilgjengelig normalladepunkt per 10 biler, og i Norge er Elbilforeningens syn er at det bør være en hurtiglader per 100 elbiler. I Oslo skal det bygges 600 nye ladepunkter på gateplan til neste år, men behovet vil være det dobbelte holdt opp mot salgstallene, hevder Elbilforeningen.

– Det er ikke tvil om at elbilpolitikken virker, men når Stortinget «ber» innbyggerne om å velge miljøvennlige biler, hviler det et ekstra stort ansvar på å levere lading i hele landet. Vi trenger et nasjonalt krafttak for å få på plass denne infrastrukturen, for nå vil det raskt komme nye modeller med lenger rekkevidde, og flere som ser at de kan dekke behovet sitt med en elbil, sier Christina Bu.


Foto: Tesla Model X er populær (Wikimedia Commons)