Ikea dropper Black Friday – og satser betydelig på miljø

0
655

Det USA-inspirerte markedsstuntet Black Friday som har grepet sterkt om seg også i Norge de senere årene, har blitt «too much» for den svenske møbelgiganten.

Nå varsler de i et nyhetsbrev som er sendt ut til kundene sine at de ikke blir med på Black Friday 2017, og i stedet erstatter de det med «den store strammedagen».

Dette skal minne folk på at de må stramme skruene på møblene sine for å hindre at de slarker og ødelegges og derved får kortere levetid.

Til Drammens Tidende sier Kristian Willanger, fungerende kommunikasjonssjef ved avdelingen, at de ønsker å fokusere på det vi allerede har, framfor å løpe og kjøpe.

– Tidligere har vi kastet oss på bølgen selv, det innrømmer vi. Men vi synes det har gått litt av hengslene, sier Willanger.

Ladestasjonutbygging

På miljøsiden er ulike konkrete tiltak gjennomført det siste året av Ikea.

Et av dem var kampanjen «Start hjemme» som ble lansert tidlig i januar, der man ved hjelp av en nettbasert klimakalkulator kan måle sitt eget klimafotavtrykk. Non-profit organisasjonen Ducky står bak softwaren.

En annen satsing er tilrettelegging for elbil, som er et av Ikeas prioriteringer i 2017, gjennom bygging av ladestasjoner.

Målet for butikkjeden her i Norge er at de innen utløpet av 2017 skal ha etablert 46 ladestasjoner for elbil på sine seks varehus. Den første av disse ble åpnet på varehuset på Slependen utenfor Oslo i november i fjor.

– Vi er veldig stolte over at vi snart kan tilby hurtigladere på alle våre varehus i Norge. Det er for få ladepunkter i Norge, og da blir det vanskeligere for folk å velge miljøvennlig. Nesten tre millioner nordmenn bor innen en times kjøretid fra et IKEA-varehus, så her kan vi gjøre en forskjell, sier Ikeas Norge-sjef, Clare Rodgers.

Satsing på fornybar energi

Selskapet har som uttalt mål å produsere like mye fornybar energi som det man bruker innen 2020. Dette skjer gjennom investeringer i vind- og solkraft, og Ikea har brukt 1,5 milliarder euro på slike investeringer siden 2009. I tillegg kommer 600 millioner euro investert i annen fornybar energi, opplyser selskapet.

Ikea har også satt av 1 milliard euro til langsiktige forsyninger av råmaterialer gjennom investeringer i skogbruk og i selskaper som driver aktivt med gjenvinning, fornybar energi og utvikling av biologisk råstoff.

Gjenbruk av råstoff i produktene

På produktsiden har Ikea begynt å ta i bruk gjenvunnede råvarer. Sammen med en italiensk leverandør har selskapet blant annet utviklet en ny plasttype (PET) laget av resirkulerte plastflasker. Plastflaskene kommer fra innsamling i japanske kommuner. Denne resirkulerte plasten brukes nå i et av kjedens kjøkkenfronter, og der brukes det også resirkulert trevirke.

Ikea opplyser at de arbeider med å utvikle nye gjenbruksmetoder for papir, trefiber, skum og plast, og at de har som mål at bomullen som brukes skal komme fra «mer bærekraftige kilder».


Foto: Pixabay