Norsk firma ruster seg for kraftig vekst i bilbatteriretur

0
64

Elbiltettheten i Norge er allerede høyest i verden, og fra 2025 vil det kanskje ikke selges nye, fossildrevne biler her i landet. Det betyr også logistiske utfordringer knyttet til bilbatterier og håndtering av retur.

En bedrift som forbereder seg på de nye tidene er AS Batteriretur. Fra nyttår flytter den operative virksomheten til et nytt lager på Øra i Fredrikstad, for å håndtere blant annet batterier fra elektriske kjøretøy.

Selskapet er et not-for-profit selskap eid av produsenter og importører av start- og industribatterier.

Fredrik Andresen (Foto: Batteriretur)

– Vi er i stand til å takle det volumet som kommer. Batteriretur skal også etablere en spesialenhet som kan rykke ut ved kritiske tilfeller, som for eksempel ulykker, sier daglig leder i Batteriretur, Fredrik Andresen i en pressemelding.

Et større bygg for demontering av utgåtte batterier fra elbiler og marin sektor, kan være på plass fra 2023. Dette bygget er planlagt å være på om lag 10.000 m2, og vil få en mottakskapasitet på flere titalls tusen batterier.

Venter en halv million el/hybridbiler i 2023

Det er for å kunne møte den bratte veksten i antall eldrevne kjøretøy i Norge.

– I 2023 er det anslått at det vil være ca 500.000 biler som går på ren elektrisitet eller hybrid-varianter i Norge. For 2024 er det anslått at det skal skrotes rundt 30 000 el/hybrid-biler. Vi forbereder oss allerede nå på en sikker håndtering av de store mengdene brukte elbil-batterier, sier Fredrik Andresen.

Etter at batteriene er demontert fraktes de med båt til destinasjoner for gjenvinning og eventuell gjenbruk. Det er et arbeid som Batteriretur har drevet med lenge ved sin utviklingsavdeling i Sandefjord.

Har avtaler med mange bilmerker

Selskapet anser seg selv for å være ledende i verden på feltet for innsamling og bearbeiding av batterier, og hevder at driften ved anlegget i Fredrikstad vil ligge helt i front internasjonalt.

Batteriretur opplyser at de i det siste året har inngått avtaler med de aller fleste europeiske, japanske og koreanske bilmerkene i Norge om en returordning.

– Disse avtalene er et gjennombrudd for oss og for en sikker håndtering av brukte elbil-batterier, sier Andresen som understreker at anlegget på Øra er særdeles viktig:

– Nærhet til havna gir oss miljømessige og kostnadsmessige fordeler og dessuten tilgang til et bredt gjenvinningsmiljø, sier han.