Skiens Cykkelfabrikk er i gang igjen – satser på retromodell

0
1952

Anslagsvis 20 millioner sykler har blitt laget i Norge opp gjennom tidene, men ingen siden 2000, da den siste DBS trillet ut fra fabrikken i Sandnes. Nå er en «ny» norsk sykkelleverandør igjen i sving.

For i en viss forstand er det snakk om gjenåpning av en sykkelfabrikk som lukket portene i 1961. I Skien i Telemark har Skiens Cykkelfabrikk AS – en sykkelfabrikk og et sykkelmerke med lange tradisjoner – gjenoppstått fra dvalen.

Det er de to brødrene Aleksander og Bård Farstad som står bak, og i første omgang skal det håndlages en serie på 91 sykler av modellen Speed One. 91 sykler fordi det er 91 år siden de første syklene ble laget i Skien i 1926.

Også navnet på sykkelen er en arv. Speed One heter dagens sykkel, i 1926 het sykkelen bare Speed. Og trådene bakover til fortiden stopper ikke med det – for der dagens sykkelfabrikk ligger, i Kverndalsgata 8 i Skien, der lå også fabrikken forrige gang den var virksom.

Klassisk, retro

Sykkelen som produseres er en singelspeed, for uinnvidde en sykkel uten gir. Designet er klassisk, årgangsinspirert.

– Vi kombinerer klassisk retro design med høy funksjonalitet og førsteklasses kvalitet i alle komponenter. Geometrien er inspirert av den originale sykkelen fra 1926 slik at syklisten får en litt nostalgisk følelse i en moderne konstruksjon, sier Aleksander Farstad til Telemarksavisa.

Selv om designet og rammegeometrien er retro, er Speed One ellers en moderne sykkel med svært lav vekt, komplett bare 9 kg. Delene i seg selv blir i hovedsak laget i andre land, mens selve monteringen skjer i Skien. Det gjelder også hjulene, som bygges fra bunnen av. Rammen er i lett aluminium, som brukt i fly, og krankhjulet lages av kaldsmidd aluminium. Lærsadelen er portugisisk håndverk, med matchende styregrep i lysebrun farge. En spesialitet er at det ikke finnes plast noe sted på sykkelen, heller ikke utenpå wirestrømpene.

Prisen på Speed One er 18.800 kroner. Salget skjer fra nettbutikk, og i fra butikken Porsgrunn Sykkel og Ski som har enesalget i Norge, på gatenivå. De første syklene vil være leveringsklare i mars neste år.

Vil satse internasjonalt

Brødrene Farstad har planer utover produksjon av den første eksklusive serien på 91 Speed One-sykler. Det skal komme flere modeller, og meningen er etterhvert å satse internasjonalt. I nettbutikken finner man i tillegg til Speed One-sykkelen også en sykkeltrøye i klassisk design, laget i merinoull og acryl. Designet i Norge, sydd i Italia.

Skiens Cykkelfabrikk ble grunnlagt i 1926 av Sigurdh Gunnar Klas Erlandsson. Både  sykler og sykkeldeler ble produsert. På det meste, midt under annen verdenskrig, ble det produsert 2.500 sykler i året, og det arbeidet da 30 personer i fabrikken.

Kan ha vært opptil 300 norske sykkelfabrikker

Ifølge Wikipedia kan det ha vært produsert så mange som totalt rundt 2.000 sykkelmerker i Norge siden det engelske firmaet Humber & Co som første fabrikk etablerte egen produksjon av sykler i Oslo i 1892.

Et sted mellom 200 og 300 sykkelfabrikker har vært i drift. Mesteparten av delene har vært produsert i utlandet og blitt importert, men noen større fabrikker begynte etterhvert å produsere egne komponenter. Delene ble videresolgt til mindre fabrikker, og det skal ha vært et utstrakt samarbeide mellom de norske sykkelfabrikkene. I nyere tid er det Jonas Øglænd sykkelfabrikk i Sandnes som har vært mest kjent.

I dag er det importsykler fra asiatiske land som utgjør den klart største delen av det norske sykkelmarkedet.

Flere andre sykkelmerker som selges her til lands blir ferdigmontert i butikkene i Norge, etter at enkeltdelene er importert.


Foto: Speedcykkel