Elektrisk på to hjul

1017
Denzel electric café (© Denzel/Pablo Baranoff Dorn)

Her er kaféraceren som kan kjøres med god samvittighet.

Vi hører stadig oftere at privatbilismen er døden nær, men hva med den sanne livsgleden ved å suse gjennom landskapet med grønn samvittighet uten å måtte tråkke for det? Det er heller ikke alltid en el-sykkel er like sexy, og det er ikke alltid like festlig å komme svett til målet, i sykkelbukser med padding i stompen. Her er løsningen!

Denne kaféraceren gjør 100 km/t, den har karbonramme, veier bare 70 kilo, og ligner mye mer på en klassisk 70-talls Honda lett-MC enn en vietnamesisk sykkeltaxi. Bak fabrikkmerket Denzel står det kinesiske selskapet East GEM, og sykkelen er resultatet av et samarbeid med den spanske designeren Pablo Baranoff Dorn. Den skal være tilgjengelig på det internasjonale markedet i løpet av januar for under 5000 USD, og så blir det spennende å se om den blir typegodkjent i EU, og om noen tar sjansen på å importere den til Norge.

Den skal leveres med to batteripakker – en på 120 km, og for noen tusen til får du 30 ekstra kilometer. Det er også fem års fabrikkgaranti. Til samme pris som en voksen el-sykkel kommer du deg garantert både raskere frem og med stilen i behold, men da må du droppe både barnehenting og storhandel underveis.

Superelektrisk

Om du virkelig skal dyrke kjøregleden uten å koke kloden og har betalingsvilje i en helt annen klasse så dukker det stadig opp flere elektriske Superbikes. Kanadiske Sora har hatt sine elektriske monstre på veien i flere år, og om du har mellom 80 og 100.000 dollar til overs så lover fabrikken deg en fantastisk trinnløs og nærmest lydløs reise fra 0 til 200 kilometer i timen. Da kan setet justeres elektrisk mens du kjører, rekkevidden er opp mot 200 kilometer, og det er kjøreprogrammer som lar deg bruke mye kraft på kort tid, eller som garanterer at du kommer dit du skal om sykkelen selv får bestemme (safe range).

Sora El-Superbike (Foto: Sora)

 

Elektrisk til våren?

I Norge er det etter det Naturpress kjenner til bare det amerikanske merket Zero som er på markedet så langt, med to modeller som både har en mer moderat design og prislapp. Selv den minste utgaven har allikevel fått frem superlativene hos journalister som har testet. Det vil sikkert være vanskelig for mange MC-førere å klare seg uten både motorbrøl og gearing, men en sømløs reise opp i de store hastigheter vil nok også være et ettertraktet kick for mange, spesielt med en motorlyd som ligger nærmere Star Wars enn Easy Rider. Et søk internasjonalt viser at det er rundt et 20-talls alternativer til salgs i alle tenkelige design, størrelser og prisklasser – i hovedsak nye produsenter. Verdens raskeste serieproduserte motorsykkel er nå elektrisk – Lightning LS218, som kommer over 350 km/t – for den som har vei til det. I tillegg kommer de fleste kjente merkene nå etterhvert med elektriske modeller, og selv Harley Davidson har hatt 30 prototyper av sin LiveWire rundt i verden på testturné. Den er beregnet å komme i salg i 2020.

Det stiligste alternativet til elsykkel, og nærmest i ytelse, er imidlertid den nederlandske el-mopeden Meijs Motorman. Denne håndbygde retro-perlen passer helt klart bedre i bygatene enn på ring 3, og det er mulig at den har en norsk distributør på gang på Kongsberg. Så da er det bare for MC-folket å holde varmen og glede seg til våren.

Stilig el-moped (Foto: Meijs Motorman)