2017 ble et nytt sterkt år for elbilsalget i Norge, men det kunne ha vært enda bedre, mener generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu (bildet).


– Dersom det ikke hadde vært for lange ventetider på en rekke modeller, ville det blitt et langt høyere antall i 2017, sier Bu i en pressemelding fra foreningen.

Annonse

Tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at det ble solgt 41.638 elbiler i fjor. Da er 8.558 bruktimporterte biler inkludert. Økningen i antall solgte elbiler er på over 12.000, sammenliknet med 2016.

Elbilene oppnådde i 2017 en markedsandel på 20,8 prosent, mens de ladbare hybridene fikk 18,4. Dermed er rundt regnet 4 av 10 nye biler ladbare, mot 3 av 10 året før.

I juni i fjor passerte for første gang elbilene dieselbilene i markedsandel (28 mot 24 prosent).

Avgiftsfritakene fortsetter

Ved inngangen til 2018 kan Christina Bu glede seg over at flere viktige politiske vedtak fra sist høst vil bidra til at bølgen trolig fortsetter:

I november ble det klart at regjeringen dropper forslaget om å ilegge avgift på større elektriske familiebiler og elvarebiler. For nasjonal transportplan har Stortinget vedtatt at det skal lages en nasjonal strategi for utbygging av infrastruktur for lading over hele landet.

Rett før jul meldte ESA at det eksisterende momsfritaket ved kjøp og leasing av elbil i Norge er forlenget godkjent, ut 2020. I tillegg har ESA godkjent nye fritak for årsavgift  og omregistreringsavgift. Disse nye tiltakene gjelder ut 2023.

Tror på ny vekst i år, med mange nye modeller på markedet

Elbilforeningen spådde at elbilsalget i 2016 kom til å ligge på 40.000 biler, og traff godt med det. For 2018 vil salget komme til å ligge et sted mellom 50.000 og 55.000 biler, mener foreningen.

Det pekes på at det kommer nye modeller av Nissan LEAF, Hyundai Kona, Tesla Model 3, Jaguar i-PACE, Audi e-tron quattro og kanskje Kia Niro Electric, og at dette vil dra opp kjøpsinteressen på det norske markedet.

– Ingen av disse vil få full uttelling gjennom hele året, men de eksisterende modellene er også sterkt etterspurte. Dette gjør at vi tror på ny solid vekst, sier Bu, som likevel minner om at tiden er knapp fram til 2025, året da man ønsker at det ikke lenger skal selges fossildrevne biler.

– Til tross for suksessen i 2017 er det viktig å minne om at det er langt igjen til en markedsandel på 100 prosent – som er målet i 2025. Det er bare sju år til, sier Christina Bu.


Foto: Elbilforeningen