Må kvitte seg med nye skjorter for over 1 million kroner – men Fretex overtar alle

Selskapsfusjonen mellom elektrokjedene Lefdal og Elkjøp førte til at mengder med nyinnkjøpte Lefdal-skjorter brått ble uaktuelle å bruke.

381

Røde Lefdal-skjorter måtte byttes ut med Elkjøp sine blå, da de to ble til ett selskap i januar. Lefdals satt igjen med et skjortelager verdt 1,2 millioner kroner, skjorter som “ingen trengte.” 

Et samarbeid med Fretex for å finne nye skjorteeiere, ble løsningen på et potensielt miljøproblem. Skjortepartiet veier 2,7 tonn.

Elkjøp donerer hele partiet til Fretex som sender skjortene til Polen. Der overtas de av en av de faste kundene til Fretex som sorterer og fordeler ut til lokale butikker rundt i landet.

Madelaine Schøyen Bergly, kommunikasjonsansvarlig hos Elkjøp.

– Vi er kjempeglade for at Fretex ønsker å hjelpe oss med å få sendt de røde skjortene til noen som kan ha god bruk for dem. Det strider imot verdiene våre å kaste produkter som kan gjenvinnes, og det gjelder i høyeste grad også tekstiler, sier Madeleine Schøyen Bergly, kommunikasjonsansvarlig i Elkjøp Norge, i en pressemelding.

Veteran innen gjenbruk

Fretex er kjent for gjennom mange tiår å ha arbeidet med gjenbruk av klær og gjenvinning.

– Dette er fantastisk bra for miljøet og for det øvrige arbeidet vi gjør i Fretex og Frelsesarmeen, sier Trond Bøe, daglig leder i Fretex International. Han oppfordrer andre bedrifter til å gjøre det samme som Elkjøp og gjøre en innsats for miljøet.

Resirkulering av elektronikk

Elkjøp-kjeden opplyser om flere tiltak for bærekraft som er iverksatt.

– Vi har gode ordninger for resirkulering av elektronikkavfall, som vi tar imot i alle varehusene våre. Vi oppfordrer alle til å ta en sjekk i skuffer og skap og ta med gammel elektronikk til oss neste gang de skal innom – eller bare ta turen i ens ærend, sier Schøyen Bergly.

Færre og mer miljøvennlige plastposer

Elektrokjeden har også tatt i bruk nye og mer miljøvennlige bæreposer.

– Vi får mer miljøvennlige bæreposer med 30 prosent resirkulert materiell, i tillegg til å ha lansert flergangsposer som kan brukes om og om igjen. Vi ser også at antall poser som går ut fra butikkene våre har sunket kraftig etter at vi begynte å ta betalt, opplyser Schøyen Bergli.

Det Elkjøp får inn av penger fra dette plastposesalget, går til et fond som ble opprettet sist sommer, Elkjøpfondet.

Fondet skal bidra til å hindre “digitalt utenforskap”, og støtter tiltak og organisasjoner med produkter, veiledning eller donasjoner.

– Hovedmålet vårt er å spre den digitale kompetansen, bidra til mindre ulikheter i samfunnet og på denne måten hindre at folk blir stående utenfor, sier Madeleine Schøyen Bergly i Elkjøp.


Begge foto: Elkjøp