Toyota har utviklet magnet til elbilmotor som reduserer behov for sjeldent metall

298
Toyota RAV, eldrevet (Foto: Wikimedia Commons)

Neodymium er et sjeldent jordmetall som sammen med jern og bor danner verdens kraftigste magnet. 


Metallet brukes blant annet i elbilproduksjon, i form av varmemotstandsdyktige magneter.

Med den forventede økningen av elbiler i verden i tiårene framover, er det ifølge den japanske bilprodusenten bekymring for at det vil bli mangel på det spesielle metallet. Kina er en av verdens største produsenter av neodymium.

Ved å blande inn jordmetallene lantan og cerium har Toyota lykkes med å redusere behovet for neodymium med omlag 50 prosent, uten at det går på bekostning av kvaliteten, blir det hevdet. Både lantan og cerium er vesentlig billigere og lettere tilgjengelige metaller.

Den nyutviklede magneten inneholder heller ikke jordmetallene terbium dysprosium. Disse er også sjeldne, og er regnet som kritiske materialer for å produsere svært varmemotstandsdyktige neodymium-magneter, melder Toyota.

Blir tatt i bruk om få år

Den nye magnettypen forventes å bli tatt i bruk i motorene for elektrisk kraftstyring i biler og andre maskiner i første halvdel av 2020-tallet. Toyota skal arbeide videre med utvikling av magnetene for at de kan tas i bruk i elbilenes hovedmotorer i løpet av det neste tiåret.

Toyota har som målsetting å tilby elutgaver av samtlige bilmodeller innen 2025. I 2030 er målet til den japanske bilfabrikken å selge 5,5 millioner elektrifiserte biler, inkludert én million helt batteri- eller hydrogendrevne biler, årlig.