- Annonse -
Frontrunner Publishing - enkel og effektiv avis på nett

Fra et bærekraftsynspunkt er det et poeng at morgendagens biler – i tillegg til å være eldrevet – skal bedømmes ut fra om den egner seg i en delingsflåte.


Framtidsbilen I.D. Vizzion gjør det, lover Volkswagen.

For privatbilismen slik vi kjenner den kan være en isme på vei inn i solnedgangen. Da vil det behøves kjøretøy som er tilpasset en ny virkelighet, og kanskje ligger det nyeste forslaget fra tyske Volkswagen nært opptil behovene for framtiden.

Om man ser bort fra luksusaspektet ved denne modellen, i alle fall.

I.D. Vizzion er det fjerde medlemmet i VWs elbilserie «I.D. Family», og den blir vist fram under bilutstillingen i Geneve. Bilen er en selvkjørende luksussedan, stemme- og bevegelsesstyrt.

Kupéen er en interaktiv lounge

VW kaller I.D. Vizzion for et nettbrett på hjul, fordi den er stappfull av digital teknologi.

Kunstig intelligens (AI) og utvidet virkelighet (AR) utgjør kjernen i bilen. Volkswagen sier at bilens kommunikasjonsteknologi blir som en vert og en virtuell assistent med læringsfunksjon, og som kan svare deg empatisk. Den virtuelle assistenten, som passasjerene kan kommunisere med ved hjelp av både tale og bevegelseskontroll, kjenner hver av passasjerenes personlige preferanser og tilpasser seg til dem automatisk.

De mange sikkerhetssystemene gjør at passasjerene skal kunne frikobles totalt fra føreransvar, og i stedet kan jobbe, se film eller slappe av og nyte kjøreturen, foreslår bilfabrikanten. Og det er kanskje like greit, for det er allikevel ikke ratt i bilen. I stedet er kupéen designet som stort åpent rom, som en «interaktiv lounge», heter det.

Selvlærende kunstig intelligens

Bruken av kunstig intelligens i I.D. Vizzion vil man få i form av selvlærende systemer som gjennom gjenkjennelse av algoritmer evaluerer og tolker mønstre. Over tid vil slike systemer fortsette å lære seg mer, noe som gjør dem i stand til å reagere på nye situasjoner. Volkswagen kaller dette en revolusjon innen programmering, og ser for seg en tre-trinns utviklingsfase: Bruk av konvensjonell programmering som i dagens biler, maskinlæring i morgendagens biler og kunstig intelligens i fremtiden.

Bilen er utstyrt med HD Matrix frontlykter som i framtiden blant annet skal kunne lage virtuelle fotgjengerfelt i veien for å signalisere til gående at bilen har sett dem.

De to elmotorene yter tilsammen 225 kW systemeffekt. Topphastigheten oppgis til 180 km, men spørsmålet er hvor mange som orker en selvkjørende biltur i den farten. Rekkevidden er 665 kilometer (NEDC). Den teknologiske ryggraden i den helelektriske arkitekturen kalles MEB.

20 nye elbilmodeller før 2025

Selv om I.D. Vizzion kanskje først og fremst skal vise potensialet som ligger i nye helektriske og selvkjørende bilmodeller, og som ennå ligger noen år fram i tid, er ikke Volkswagens nye elbilprogram langt unna. Fra 2020  kommer det fortløpende mye modeller med lang rekkevidde, varsler fabrikanten. Innen 2025 vil mer enn 20 nye elbilmodeller være lansert, om alt går etter planen.


Illustrasjon: I.D. Vizzion (VW)

- Annonse -