Tørkesommeren: Coop gir de “snåle” grønnsakene en sjanse

Enkelte grønnsaker vil på grunn av varmen i sommer bli mindre og få andre former. Coop Norge lar de få komme i butikkhyllene likevel.

56
Konstituert butikksjef Anna Rød på Coop Extra Halden ønsker sammen med Coop å selge mest mulig norske grønnsaker, tross vanskelige forhold.

Det er særlig hodekål, gulrot og løk som ventes å bli forandret i år, men ennå er det usikkert hvordan og hvor mye.

Butikkjedene er kjent for å utsortere grønnsaker som ikke tilfredsstiller visse krav til utseende og størrelse, selv om spisekvaliteten er god nok.

Men i år er det annerledes, og årsaken er den varme og tørre sommeren. Grønnsaksdyrkingen har vært problematisk på grunn av været, men Coop Norge ønsker at “odde” grønnsaker ikke skal vrakes selv om de ikke når opp i skjønnhetskonkurransen.

– Det er usikkert hvordan tørkeperioden vi nå er inne i vil påvirke grønnsakene i tiden fremover. Dette gjelder spesielt lagringsgrønnsaker som hodekål, kålrot og løk som kan bli litt mindre i størrelsen enn vanlig, sier Fritjof Sandstad, styreleder i Nordgrønt, Coop Norges produsentorganisasjon for frukt, grønt og poteter.

Jobber for å redusere matsvinnet

– Kvaliteten på varene er like god, det kan kundene være sikre på. Vi jobber nå tett med bøndene for å se hvordan vi kan avhjelpe, og sørge for at mest mulig av de norske grønnsakene blir spist, sier kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen.

Målet er å unngå å måtte kaste spiselig mat.

– I tråd med vår nullvisjon jobber vi for kontinuerlig redusert matsvinn i hele verdikjeden, og et tett samarbeid med både kunder og bønder er viktig, sier Kristiansen.

Plastkutt og gjenbruksbonus

Coop gjennomfører et annet miljøtiltak i sommer. I emballasjestrategien inngår et mål om å kutte bruken av fossil plast med 25 prosent, og ved økt grad av resirkulerte og gjenvinnbare materialer sette en ny standard i dagligvarehandelen, melder selskapet.

– Bærekraft har en naturlig og sentral plass i Coop. Vi er eid av kundene og har derfor et ansvar for å ta våre medlemmers bekymringer knyttet til plastforbruk og plastforsøpling på alvor. Vi er opptatt av å gjøre reelle tiltak, og innfører nå, i tillegg til å kutte 25 prosent plast, gjenbruksbonus på bruk av handlenett, sier miljøsjef i Copp, Knut Lutnæs.

I praksis betyr dette at handlenettet får to strekkoder, en for kjøp, og en for gjenbruk.  Coop-medlemmene får 1 krone i gjenbruksbonus når de gjenbruker nettene.

– I tråd med Coops emballasjestrategi er handlenettene fremstilt av fornybare råvarer. Plasten er laget av sukkerrør, og er det mest miljøvennlige alternativet på markedet i dag. Handlenettene kan brukes mange hundre ganger og gjenvinnes som vanlig plast når de er utslitt, sier Lutnæs.