- Annonse -
Frontrunner Publishing - enkel og effektiv avis på nett

Råstoffet til produksjonen, aluminium, kjøper bedriften blant annet fra Stena Metall i Sverige, som i sin tur har samlet inn metallmaterialer fra norske bilvrak.

Kjøper av sykkelstativene er Trondheim Bysykkel og snart Bergen Bysykkel (og Edinburgh), som alle driftes av selskapene Urban Infrastructure Partner (UIP) og Urban Sharing. Også Oslo Bysykkel drives av det samme selskapet.

Autoretur AS, som er gjenvinningsselskapet til norske bilimportører, skriver om sykkelprosjektet på sine nettsider.

2,7 millioner sykkelturer i 2017

– At gamle biler blir til ny sykkelinfrastruktur er jo en fantastisk historie, sier Johan Høgåsen-Hallesby, teknologidirektør i Urban Infrastructure Partner, morselskapet  bak Oslo Bysykkel (Urban Sharing står for produktutviklingen og teknologien) og de nye stativene som R-Metall produserer.

I 2017 hadde UIP 77.000 syklister som til sammen syklet 2.7 millioner turer i løpet av en sesong, en dobling fra året før, oppgir bedriften.

Kretsløpet til aluminiumet som brukes til sykkelstativ kan være slik:

  • Bil leveres inn som vrak til oppsamlingssted, vrakpant utbetales
  • Hovedoperatør river vraket fra hverandre og sorterer materialene, aluminiumandelen er betydelig og økende, anslagsvis 160 kg pr bil
  • Skrapmaterialene selges og smeltes om av ny virksomhet
  • Produksjon av nye produkter, eventuelt ved innblanding av andre komponenter til ønsket legering
  • Aluminium kan gjenvinnes utallige ganger, og metallet har bred anvendelse

Store CO2-besparelser

I de nye bysykkelprosjektene i Trondheim og Bergen er alt designet fra bunnen av, inklusive sykler og stativ. Det opereres med både fysisk låsbare sykler og stativ, og virtuelle stativer der geo-fencing benyttes. På toppen av stativene sitter en magnet og en passiv RFID-brikke, og systemet ser hvilken sykkel som står i hvilket stativ.

– Med dette har vi laget et av de første hybride løsningene som tar med seg det beste fra både stativbasert og stativløs sykkeldeling, sier Høgåsen-Hallesby.

– Det var i første omgang et teknologisk løft på softwaresiden som muliggjorde at folk kunne låse ut en sykkel med et enkelt trykk på telefonen, sier han.

Autoretur har beregnet at bare vrakfelgene av aluminium fra norske bilvrak løper opp i en totalvekt på over 2.000 tonn i året. Tilsammen skal gjenvinningen av aluminium fra norske bilvrak gi en besparelse på 85.500 tonn CO2, og en energisbesparelse på 299 GWh, ifølge beregningene til Autoretur.


Foto: Autoretur AS

- Annonse -