Kjører som en Golf, og frakter store kolli utslippsfritt i sentrumsgatene, i følge Elbilforeningen
- Annonse -

Elbilforeningen har testet arbeidsbilen i Hamburg, den stilles ut på Zerokonferansen i november, og er på markedet like etterpå.

Dette blir litt personlig

Denne journalisten har en fortid og fortsatt en bijobb i filmbransjen som gjør at jeg av og til, senest for noen få uker siden, måtte snegle meg avsted i og rundt Oslo sentrum i en stor varebil som fylte sensommerlufta med motorstøy, NoX, og resten av den cocktailen som en dieselmotor fortsatt deler med omverdenen. Belastningen på min grønne samvittighet var til å ta og føle på, og de eneste utslippsfrie alternativene rundt meg var varesykler, små vare- og budbiler. Når det nå kommer et alternativ bygget på gjennomprøvd el-teknologi som kan frakte nær et tonn, senere opp mot det doble, i et volum på godt over 10 m3 så er det nyheter som monner. Informasjonssjef i Møller Bil as, Anita Svanes, sier i en e-post dette om om hvor snart vi kan forvente å se bilen ute i trafikken:

Anita Svanes er kommunikasjonssjef hos Møller bil AS

– Selve salget vil starte rett etter september, men vi bestiller allerede biler til kunder. De første kundebilene vil bli levert i november hvis ting går som planlagt. Vi har så langt et 10-talls kunder på interesselisten, men disse ønsker seg mange biler hver, sier Svanes.

Hun forteller videre at de så langt har fått løfte om 300 biler de to første årene (tom 2020), men regner med at de vil kunne svare på en større etterspørsel.

– Bilene deler i hovedsak drivverk, motor-, batteri- og øvrig teknologi med e-Golf, så de er rustet for å yte service til kundene. I tillegg har e-Crafter blitt grundig testet i Sverige, blant flere andre land, av firma som Scania, DHL og Coca Cola, og skal slik sett være klar for nordisk topografi, føre og klima, sier Svanes.

Flere virksomheter som profilerer seg sterkt innen miljø, deriblant  Øyafestivalen, har etterlyst elbiler med en viss kapasitet. Anita Svanes sitter ikke med en følelse av at de er helt alene i markedet som etterspør disse løsningene.

– Det er andre konkurrenter på markedet, sier hun, – men vi tror at e-Crafter vil bli en attraktiv modell spesielt for mange kunder som har kjøring inn i bysoner.

Festbrems på motorveien

Elbilforeningens utsendte, som har prøvekjørt bilen i Hamburg, beskriver den som lettkjørt og behagelig som en personbil, og legger spesielt vekt på fraværet av motorstøy som en stor forbedring som yrkessjåfører vil vite å sette pris på. Dette er imidlertid en bil som er satt opp for å frakte varer i bynære områder, og med en toppfart på 90 km/t blir det mest høyre fil.

Samtidig blir rekkevidden kraftig begrenset i disse hastighetene. Akselerasjonen er imidlertid upåklagelig, og testjournalisten anslår at han kunne ha kjørt 14-15 mil i lave hastigheter og med lav lastevekt rundt i Hamburgs by- og industristrøk. Leverandøren regner 12-13 mil ved vanlig bruk.

Bilen lades som e-Golf, hurtigladetid via CCS-pluggen er på rundt 45 minutter fra 0-80 prosent, ved normallading (AC) via Type 2-ladestasjon fem timer og 20 minutter. Batteripakken er plassert under vareromsgulvet mot skilleveggen, som gir en godt balansert bil med lavt tyngdepunkt. Selv i standardutgave er bilen godt utstyrt, det er parkeringssensorer foran og bak, inkludert sidebeskyttelse (16 ultralydsensorer skal reduserer risikoen for skader på egen eller andres bil på trange steder), multifunksjonskamera (foran), ryggekamera, sidevindassistent, og varmepumpe.

I tillegg har den, som første varebil, en multikollisjonsbrems som kan bidra til å hindre følgekollisjoner. Drøyt 600.000 eks. mva skal prisen være, og vi håper og regner med at dette får konkurrentene på banen, slik at forskjellen snart blir merkbar for alle som bruker bysentrene våre på dagtid.


(Artikkelen tar utgangspunkt i en omtale i forumet til Norsk elbilforening.) Her finner man mer teknisk omfattende informasjon, og det gis i tillegg overslag på bruksøkonomi.

- Annonse -