Nesodden-ferger blir elektriske i 2019

Norges største bilfrie passasjersamband vil gå på batteri fra høsten 2019. Da blir de de tre båtene på B10 Nesodden – Aker brygge elektriske.

98

Det er operatøren Norled som har signert på endringsordre på eksisterende kontrakt med Ruter.

Annonse

Partene er enige om at de tre båtene Kongen, Dronningen og Prinsen, skal elektrifiseres. Dersom alt går etter planen vil første elektriske båt være klar til drift høsten 2019, skriver Ruter i en pressemelding. De tre båtene, som går på flytende naturgass i dag, skal bygges om til batterielektrisk drift.

Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg, leder av hovedutvalget for samferdsel, Solveig Schytz, regiondirektør i Norled, Alf Jørgen Fedog, viseadministrerende direktør i Norled, Lars Jacob Engelsen og adm.dir i Ruter Bernt Reitan Jenssen (Foto: Ruter).

– Elektrisk drift av Nesoddbåtene er et viktig og meget synlig skritt i retning av helt utslippsfri kollektivtrafikk. Det blir ikke minst flott for de 2,7 millioner reisende med Nesoddbåtene som får utslippsfri og enda mer stillegående transport til jobb og fritidsaktiviteter. Klimapolitikken handler om at vi gjør alt vi kan for å fjerne klimautslippene i byen vår, og samtidig skape klimaløsninger som kan eksporteres og tas i bruk av andre. Her er det gode samarbeidet mellom Norled og Ruter om Nesoddbåtene et strålende eksempel, sier Lan Marie Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

Nesoddbåtene ventes å frakte mer enn 2,7 millioner passasjerer i 2018. Ruters båttilbud frakter hvert år om lag 4,5 millioner passasjerer. Båtdriften står for rundt ti prosent av klimagassutslippene fra kollektivtransporten i Oslo og Akershus, opplyser Ruter.