Brakar har fått 29 millioner kroner i støtte fra Enova til byggingen av de nye ladestasjonene.

Annonse

– Vi setter nå i drift våre seks første elektriske busser. Med støtten vi nå får fra Enova blir det mulig for oss å satse elektrisk i enda større skala. Sju nye linjer vil bli helelektriske, og i alt får vi rundt tretti elbusser i flåten vår, sier Brakars administrerende direktør Terje Sundfjord.

Ifølge Enova er det rundt 16 000 busser i Norge i dag, og svært få av disse er elektriske.

Administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova sier det er viktig at noen går foran og prøver ut elbusser i såpass stor skala som dette.

– Prosjektet til Brakar vil lære oss mye, ikke bare om påliteligheten til teknologien i praksis, men også hvordan sjåfører og passasjerer opplever elbussene. Dette er kunnskap som vil være av interesse også for andre kollektivselskaper og busselskaper, sier Nakstad.

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen mener det må være teknologi for nullutslipp i alle delene av transporten dersom vi skal nå de norske klimamålene.

– Regjeringens mål er at alle nye bybusser skal ha null utslipp eller bruke biogass fra 2025. Dette prosjektet i Drammen er et godt eksempel på et samarbeid som kan føre oss til målet. Det viser også at regjeringens bevilgning til Enova har store miljøeffekter over hele landet. Slike prosjekter vil jeg gjerne se mer av, sier Elvestuen.

Dyrere i innkjøp, billigere i drift

Enova påpeker at de elektriske bussene fortsatt er betydelig dyrere å kjøpe enn dieseldrevne alternativer, men at de er billigere i drift.

– Vi forventer at med større produksjonsvolum, godt hjulpet av tidlige initiativer som i Drammen, vil merkostnaden i innkjøpene i løpet av få år bli såpass lav at det vil lønne seg å velge elbusser selv uten støtte fra oss, sier Nakstad i Enova.


Foto: Enova