VW ID. (Ill.: VW).

Produksjonen av ID. vil redusere klimaavtrykket med over en million tonn CO2 per år – tilsvarende et kullkraftverk som kan forsyne 300.000 husstander med elektrisitet, ifølge bilprodusenten.

Den kommende elbilen fra Volkswagen (lanseres på slutten av året, kommer for salg i 2020) vil være CO2-nøytral gjennom hele livsløpet når den lades med strøm fra vannkraft eller andre fornybare energikilder.

I tillegg til nye ID. arbeider Volkswagen med et karbonreduksjonsprogram også for andre modeller, og innen 2025 vil merket lansere mer enn 20 rene elektriske biler.

Annonse

– For at også bruken skal bli utslippsfri, vil vi sørge for mange muligheter for å lade med grønn strøm. Virkelig bærekraftig mobilitet er mulig hvis alle vil det, og arbeider med det som felles mål, sier Thomas Ulbrich, styremedlem i VW, med ansvar for e-mobilitet.

Eget ladenettverk

Selskapet forteller at langs hele verdikjeden er produksjonen av ID. innrettet for at man skal unngå eller redusere CO2-utslipp. Battericellene blir produsert i Europa, og den nødvendige energien kommer fra grønne energikilder. Videre innsparingspotensial undersøkes for tiden sammen med direkte og indirekte leverandører, i hele leveringskjeden, helt tilbake til utvinningen av råstoff.

Uunngåelige utslipp i produksjonen blir kompensert for gjennom sertifiserte klimaprosjekt, slik at hele produksjonen av ID. vil være CO2-nøytral ved lanseringen, lover Volkswagen.

I Tyskland har Volkswagen opprettet datterselskapet Elli, som skal levere bærekraftige energi- og ladeløsninger under merkenavnet Volkswagen Naturstrom®. I tillegg er Volkswagen en av partnerne bak hurtigladenettverket IONITY, som vil gi grønn strøm i rundt 400 ladestasjoner langs europeiske motorveier – alle steder der det er tilgjengelig. Eierne av ID. vil med bruk av fornybar energi bidra til at ID. forblir klimanøytral gjennom livsløpet, heter det i en pressemelding.

Etter at grunnmodellen er lansert kommer det tre andre ID.-versjoner, deriblant en SUV. Innen 2023 skal Volkswagen investere rundt ni milliarder euro i elektrisk mobilitet, blir det opplyst.