- Annonse -
Frontrunner Publishing - enkel og effektiv avis på nett

Den nye elektriske trekkvognen som nettopp er satt på veien skal frakte avfall i skytteltrafikk gjennom Oslo.

Målsettingen er at alle Ragn-Sells renovasjons- og lastebiler skal kjøre fossilfritt i fremtiden, og gjennom konseptet «Highway to EL» investerer selskapet i flere elektriske kjøretøy.

I fjor sommer ble den første elektriske renovasjonsbilen satt i drift, og nå – et snaut år senere – får den selskap av en 44-tonns trekkvogn, som ifølge selskapets pressemelding er en av de aller første i sitt slag blant renovasjonsselskapene.

– I første omgang skal trekkvognen benyttes i skytteltrafikk mellom Romerike avfallsforedling (ROAF) og Fortum Oslo Varmes energigjenvinningsanlegg, men vi ønsker å se på andre strekninger etter hvert, sier Lars Gravdahl, logistikksjef i Ragn-Sells.

Rekkevidde har vært et problem

Gravdahl sier at den nye teknologien ikke bare skal gjøre dem mer miljøvennlige – den skal også gjøre dem bedre.

– Renovasjonsbilen vår har fungert veldig bra, men det har vært noen utfordringer når det gjelder planlagt rekkevidde. Den nye trekkvognen er utstyrt med en superlader med 150 kW strømforsyning som gir en meget rask ladetid, forklarer han.

Selskapet har også investert i flere elektriske maskiner til bruk inne på sine anlegg, og dette har vært vellykket, opplyser selskapet.

– Med stasjonært utstyr kan du arbeid med strøm tilkoblet, eller med tilgang til ladestasjon rett i nærheten. Vi har flere elektriske gravemaskiner og trucker som har gjort underverker for arbeidsmiljøet, sier Lars Gravdahl.

– Dette er bare starten

Implementeringen av EL-kjøretøy og elektriske maskiner krever mye ekstraarbeid fordi teknologien fortsatt er ny, skriver Ragn-Sells i pressemeldingen. Og at en el-lastebil er mye dyrere enn en dieselbil, legges det ikke skjul på. Prosjektet får økonomisk støtte fra Enova, og Ragn-Sells har signert på Oslos klimapakt og er en del av nettverket Næring for klima.

Administrerende direktør i Ragn-Sells, Bjørn Hoel, sier det er bred politisk støtte for å gjennomføre «Highway to EL»-prosjektet.

– Neste fase er at de store lastebilprodusentene kommer med elektriske biler, noe som gir oss et helt annet service- og støtteapparat enn vi har i dag. Elbiler sparer miljøet, går stillere, vibrerer mindre og krever mindre vedlikehold. Dette er bare starten, sier Hoel.


 

- Annonse -