Ill.foto: Pixabay.

Av Megan Darby

Annonse

FNs organ for flytrafikk blokkerer klimakritikk på Twitter, med anklager om “fake news” og “spam”.

Flere samfunnstemmer og forskere klager over at de har blitt utestengt som følgere av International Civil Aviation Organization (Icao), etter at de har postet meldinger om klimagassutslipp fra flyvning.

Icaos kritiske innstilling til et offentlig engasjement har blitt bredt kritisert, og miljøjournalister har kalt det en  “oppsiktsvekkende feilvurdering” og “et tråkk på egne  tær“.

En adferdsforsker ved Cardiff University, Steve Westlake, postet sist onsdag en skjermdump som viste at Icao hadde blokkert ham. Det skjedde etter at han hadde respondert på tre tvitringer fra Icao ved å dele en kommentarar fra den svenske aktivisten Greta Thunberg, der hun argumenterer for at de fleste utvidelser av flyplasser ikke er kompatible med oppnåelse av internasjonale klimamålsettinger.

Det er en ukontroversiell analyse. Flyvning er en av de kildene til klimagassutslipp som øker kraftigst. Sektorens utslippsmål, forhandlet fram via Icao, er ikke synkron med Parisavtalen, der målet er å holde den globale oppvarmingen på 1,5 grader eller under 2 grader.

Noen timer senere tvitret Icao et dikt: “Spam, fake news or plain abuse/fall outside our terms of use”. Som svar på kritikken framholdt de dette: “Vi ønsker ikke å redusere aktivisters fokus på utslipp fra #aviation (flytrafikk, red. anm.) Vi oppmuntrer faktisk til det. For at det skal være virkningsfullt bør det være faktabasert og målrettet. Misbruk, spam og desinformasjon er ikke til hjelp for noen”.

Blant andre brukere som har falt i unåde på Icaos plattformer på sosiale medier er Kevin Anderson, som har tatt et moralsk standpunkt for å fly mindre, og Vincent van Oort, som omtalte Icaos plan for CO2-kvoter for “svak” og etterlyste en “rettmessig beskatning” for at sektorens miljøpåvirkning skal gjenspeiles.

Andre enn klimaforkjempere har også blitt utestengt: Pierre-Yves Baubry ser ut til å ha blitt blokkert etter å ha hevdet Taiwans rett over eget luftrom, ikke Icao-medlem Kina.

 

Kommunikasjonssjef ved Icao, Anthony Philbin, kommenterer overfor Climate Home News: – Vanligvis blokkerer vi debattanter etter at de har ignorert gjentatte beskjeder fra oss om at de faktiske beslutningene som de kritiserer tas av suverene nasjonalstater.

– Det er en utpreget tendens blant personer som ikke er familiære med flernasjonale myndigheter, at de identifiserer beslutninger tatt via Icao som “Icaos beslutninger”. Deretter kritiserer de vår organisasjon for å være neglisjerende eller uansvarlige når det gjelder mål eller effekter som landene vedtar seg imellom her.

– Jeg er sikker på at du kan forstå at slike misoppfatninger og falske beskyldninger kan skade vårt omdømme som et effektivt multilateralt byrå.

Westlake sier at han ikke hadde fått noen slike meldinger eller motargumenter fra Icao før han ble blokkert, og heller ikke hadde han postet noe på deres tidslinje tidligere.

Icao er forumet der landene regulerer sine utslipp fra flytrafikk. Medlemslandene ble i 2016 enige om å avgrense utslippene ved 2020-nivået. I stor grad skal dette oppnås ved at flyselskapene betaler for kutt i andre sektorer, for å kompensere for egen vekst.

Detaljene rundt CO2-planene blir for en stor del forhandlet fram bak lukkede dører. Tidligere i mars måned ble en bestemmelse for å hindre dobbelttelling av klimakutt hilst velkommen av klimaforkjempere, men de advarte samtidig om at prosessen var sårbar for grep fra industrien og at den hadde svak miljømessig integritet.


Artikkelen er oppdatert med en respons fra Westlake til Icaos uttalelse.

Denne artikkelen ble først publisert på Climate Home News.