Foto: Wikimedia Commons.

Det irske flyselskapet Ryanair har nå inntatt 10. plassen på den ikke særlig flatterende listen, som baserer seg på offisielle tall fra EU.

Annonse

Nettverket Transport & Environment har europeiske miljøorganisasjoner som medlemmer, deriblant Naturvernforbundet i Norge.  De sier at Ryanairs inntog blant de verste klimagassutslipperne gjenspeiler at Europa ikke har klart å få på plass effektive tiltak for å få kontroll med de galopperende utslippene fra flysektoren, som heller ikke betaler avgifter på drivstoff eller moms på billetter.

Statistikken viser at klimagassutslippene fra flytrafikk økte med 4,9% i Europa ifjor, og med 26,3% de siste fem årene. Det står i kontrast til de andre næringssektorene som har utslipp – der var det et samlet fall i 2018 på 3,9%.

  • LES OGSÅ:

Ryanair økte sine utslipp med 6,9% i fjor. Dermed ble totalen slik at de inntok plass nr 10, slått av 7 tyske kullkraftverk, et bulgarsk og et polsk. Det polske, det beryktede Belchatow, representerer den aller største kilden til klimagassutslipp i Europa.

Sjefen for avsnittet for flytransport i T&E, Andrew Murphy, kommenterer nyheten om Ryanair slik:

– Når det gjelder klima, er Ryanair det nye kullet. Denne trenden vil vare helt til Europa innser at denne underbeskattede og underregulerte sektoren må strammes opp. Det må begynne med en avgift på kerosen og innføring av reguleringer som tvinger flyselskaper til å gå over til flydrivstoff uten utslipp.

Skylden legges på myndigheter som følger en kontroversiell plan i FN-regi – Corsia – for utslipp fra flytrafikk, men som er en kvotebasert plan som tillater utslippene å vokse.

Det blir satt store spørsmålstegn ved den miljømessige effekten av kvotesystemet.

– Flytransport er den største klimafloppen i Europa, Det verste vi kan gjøre som en respons på dette er å sette alt vårt håp  inn på ett system – et kvotesystem – som gir flyselskapene lisens til å vokse uten noen grenser. Men dette er nøyaktig hva flyselskapene har kokt i hop hos det industridominerte byrået i FN for flyvning. Tiden er inne for en stor endring i politikken for flytrafikk, sier Andrew Murphy.