Ivar Horneland Kristensen (Virke), Hans-Christian Gabrielsen (LO) og Espen Karlsen (Jernia) diskuterer tjenestene til Jernia, som inkluderer knivsliping og gjenvinningsordning for panner og gryter. Foto: Virke.

Sirkulærøkonomi kan blant annet karakteriseres ved at ressursene går i sirkel, og i større grad er en tjenesteøkonomi der man reparerer, oppgraderer, leier, leaser og gjenbruker varer og tjenester.

Ifølge The Circularity Gap report 2018 blir bare 9 prosent av alt avfall i dag resirkulert. I Norge har SSB tall på at gjenvinningen av ordinært avfall i Norge avtar, og var i 2017 på 70 prosent. Det er den minste andelen på 12 år.

Også utslipp fra materialer kan bli vesentlig mindre i en sirkulærøkonomi, påpeker LO og Virke. Det vises til en rapport fra Material Economics og det finske innovasjonsfondet Sitra der man har funnet at 56 prosent av utslipp fra materialer kan kuttes ved omstilling til en sirkulær økonomi.

Krever at et ekspertutvalg nedsettes

Annonse

– Hvis vi skal få til en sirkulær økonomi må vi gjøre store grep nå. Vi kan kutte 56 prosent av utslippene hvis vi gjenbruker materialer mer. Vi skal gjøre vår del, men vi har ikke lover og insentiver som i tilstrekkelig grad legger opp til en grønn omstilling, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, arbeidsgiverorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen, i en melding.

Virke og LO krever nå at regjeringen nedsetter et ekspertutvalg, med representasjon fra næringslivet og arbeidslivet, som skal komme med vurderinger, innspill og anbefalinger til hvordan Norge kan være et foregangsland innen sirkulær økonomi.

– Det er et stort potensial for arbeidsplasser og verdiskaping i en sirkulær økonomi, og vi ønsker å få økt politisk interesse og prioritering for dette i Norge, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

Jernia er i gang

Jernvarehandelkjeden Jernia omtales som et eksempel på en virksomhet der sirkulærøkonomi omsettes i praksis. Der tar man blant annet  imot brukte kasseroller, og samtidig satses det på tjenester og reparasjon. Jernia stiller krav til leverandører for å redusere plast og avfall i emballasje. Målene er å halvere bruken av plast, kvitte seg med all isopor de neste to årene og selge flere varer med resirkulerte materialer.

– Jernias mål er å hjelpe kundene med å leve mer bærekraftig og handle med god samvittighet. Leverandørene endrer seg ikke før vi begynner å etterspørre det, og nå ser vi at våre krav gir effekt, sier Espen Karlsen, administrerende direktør i Jernia.

“Vi selger ikke for søppeldynga”

Fra å nesten utelukkende selge varer, ønsker Jernia at halvparten av omsetningen skal komme fra tjenester fremover.

– Vi selger ikke for søppeldynga, men vil hjelpe kundene med å ta vare på sine kvalitetsprodukter, slik at de varer lenger. Nå tilbyr vi knivsliping, montering av griller, og panteordning på brukte kjeler og stekepanner, og mer skal det bli. Det handler også om å ta vare på arbeidsplassene, sier Karlsen.

Et annet resultat som Jernia har oppnådd er en besparelse på 1,5 tonn plast ved å bytte til kvernet papp i utsendelsene fra nettbutikken. Dette har skjedd siden 2018.

LO-sjef Hans-Christian Gabrielsen gir kjeden skryt.

– Det er imponerende å se hvordan Jernia jobber med å omstille seg og ser muligheter i tjenester og kompetanseutvikling slik at folk kan beholde og utvikle arbeidsplassene sine, sier Gabrielsen.