Kraftselskapene Nordkraft, Lofotkraft, Hålogaland Kraft, Vesterålskraft og Trollfjord går sammen om å finansiere mobile ladestasjoner som skal brukes under Arctic Race of Norway. F.v.: Knut-Erik Dybdal fra Arctic Race of Norway, Rolf Inge Roth fra Hålogaland Kraft, Bjørn Erik Olsen fra Hålogaland Kraft, Jørn Jakobsen og Christian Stenbo fra Hyundai, Hallvard Pettersen fra Vesterålskraft, Barry Larsen fra Trollfjord, Arnt Winther fra Lofotkraft, Eirik Frantzen fra Nordkraft. Foto: ARN/Kathinka Wang
- Annonse -
Frontrunner Publishing - enkel og effektiv avis på nett

Arctic Race of Norway er verdens nordligste profesjonelle sykkelritt, og 15. august starter 1.  etappen fra Å i Leknes, langt ut mot spissen av Lofoten.

Om tre år kan rittet trolig sette «verdens» foran et annet begrep også, for da er planen at samtlige biler som følger rittet skal være elbiler.

At det er i Arktis man merker klimaendringene mest, gjør saken ekstra aktuell for verdens nordligste profesjonelle etapperitt på sykkel.

På grunn av distansen til Nord-Norge fra de stedene lagene vanligvis oppholder seg, stiller Arctic Race of Norway opp med biler til alle lagene som deltar. Det har åpnet for denne muligheten som nå er i ferd med å bli virkelighet.

– Hyundai som leverer alle bilene til Arctic Race of Norway ønsket å bruke el-biler. Det syntes vi var en god ide. Det gir mindre utslipp, og vi har nok av ren elektrisk kraft i Nord-Norge, sier daglig leder i Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway,

Ladestasjoner ble en utfordring

Men da ambisjonen om å bruke el-biler kom på bordet dukket det også opp noen utfordringer. Infrastrukturen for el-biler i Nord-Norge, i form av ladestasjoner, er nemlig langt dårligere i Nord-Norge enn i resten av landet. Dette ønsker Arctic Race of Norway å bidra til en løsning på.

– Vi tok dette som en utfordring, og kontaktet kraftselskapene i regionen for å høre om de kunne være med å løse dette. Responsen var overveldende, og nå har vi en løsning på plass som gjør at 46 av bilene i årets ritt kan gå på ren nordnorsk kraft, sier Dybdal.

Kraftselskap med løsning

Kraftselskapene Nordkraft, Lofotkraft, Hålogaland Kraft, Vesterålskraft og Trollfjord går sammen om å finansiere mobile ladestasjoner som skal brukes under Arctic Race of Norway. Administrerende direktør Arnt Winther i Lofotkraft er fornøyd med samarbeidet.

– Vi ligger langt etter med elektrifisering av bilparken i Nord-Norge, først og fremst fordi det ikke er gode nok lademuligheter. Gjennom initiativet fra Arctic Race of Norway har vi funnet en mobil løsning for årets ritt, og vi jobber videre med å utvikle permanente løsninger.

Positivt for Nord-Norge

For Arctic Race of Norway er det viktig å bidra til en positiv utvikling for Nord-Norge. Mobile ladestasjoner som skal brukes under sykkelrittet skal også kunne benyttes til andre idretts- og kulturarrangementer i landsdelen.

– I første omgang får vi en mobil løsning, men vi jobber videre for å bidra til flere permanente ladestasjoner i landsdelen. På den måten kan vi legge til rette for at folk og bedrifter får bedre muligheter til å ta i bruk ny teknologi, sier Dybdal.

Ambisjon om nullutslipp i bilparken

Også Hyundai er glad for at Arctic Race of Norway skal bli verdens første sykkelritt som kun bruker el-biler.

– Vi har en ambisjon om nullutslipp i vår bilpark fremover i Norge. Derfor er det flott å få muligheten til å være med på å utvikle infrastrukturen for dette i Nord-Norge gjennom Arctic Race of Norway, sier Markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai.

Ambisjonen til Arctic Race of Norway er at alle de rundt 120 bilene sykkelrittet bruker skal være el-biler, i løpet av tre år.


 

- Annonse -