eCargo. Foto: EAV.
- Annonse -
Frontrunner Publishing - enkel og effektiv avis på nett

I første omgang er det bestilt to prøvesykler fra den engelske produsenten EAV (Electric Assisted Vehicles).

Kjøretøyet fra EAV er en såkalt eCargo sykkel, det vil si at den er utstyrt med en elektrisk hjelpemotor. Nyttelasteevnen er 120 kg, og den kan frakte opptil 3 kubikkmeter i volum. Rekkevidden er 24 km på en liten batteripakke, og 64 km på en stor. Topphastigheten ligger på noe over 20 km/t, ifølge Teknisk Ukeblad.

John Eckhoff, pressesjef i Posten, fremholder i en pressemelding at dette kjøretøyet er for dem et svært godt alternativ i samband med tilpasninger til nye trafikkreguleringer i urbane strøk.

– Samtidig kan vi bidra til et bedre miljø og mindre utslipp. Vi vil prøve ut syklene i nordiske byer for å finne ut hvordan vi kan bruke dem effektivt og betjene våre kunder med dem så godt som mulig. Det er også viktig å forbedre miljøkvaliteten i indre-by områder, og for at vi skal nå vårt mål om bare å bruke CO2-frie kjøretøy innen 2025, sier Eckhoff.

Den engelske produsenten sier at de har utviklet kjøretøyet mer ved å skalere den «ned fra en varevogn», heller enn «opp fra en sykkel». Den underliggende filosofien er å lage et høyeffektivt og funksjonelt kjøretøy som operatøren liker å bruke, og som beskytter han eller henne mot elementene, opplyser EAV.

Eckhoff mener at bylogistikken i framtiden vil håndteres med mindre kjøretøy som er bedre tilpasset omgivelsene de opererer i.
– Posten Norge jobber på forskjellige områder for at den «siste mila» skal bli grønnere, for eksempel gjennom samarbeidet med #BelovedCity med renovasjonsselskapet Ragn-Sells og fondsselskapet KLP, sier han.
Syklene vil bli å se på gatene i Oslo, Stockholm og København denne høsten.

- Annonse -