Test: Campingvogn og elbil duger

319
Fra testturen. Foto: Norsk elbilforening.

– 1 400 kilometer i Postkort-Norge viste at elbil med campingvogn er ren nytelse, sier seniorrådgiver og testansvarlig Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening, som står bak testen.

Testen ble utført i slutten av august, og elbilene som fikk prøve seg med campingvogn på slep, en Hobby 460 DL, var nye Mercedes-Benz EQC, Audi e-tron og Tesla Model X Long Range.

Testturen gikk fra Østfold via Geiranger, Trollstigen og Atlanterhavsveien og tilbake.

Campingvogna tok 50 – 90 % mer strøm

Annonse

Underveis i testen sjekket testteamet forskjellen på strømforbruk med og uten vogn, på samme distanse og med samme fart. Avhengig av topografi, værforhold og elbilmodell, innebar vogntrekket en økning i strømforbruk mellom 50 og 90 prosent.

– Testen viser også hvor mye «gratis» drivstoff du får med elbil. Vi startet på Grotli med nærmere 100 prosent strøm på alle tre bilene. De hentet faktisk inn like mye strøm ned fra Dalsnibba som de brukte opp til Ørnesvingen på motsatt side av Geiranger, sier Frydenlund i pressemeldingen fra Norsk elbilforening.

Mesteparten av energien som brukes når elbiler kjører opp bratte bakker, fås igjen når de kjøres nedover. Da lades batteriet av elmotoren.

– Den største nytelsen var likevel å cruise nær lydløst og utslippsfritt gjennom vakkert fjordlandskap, på vei til neste campingplass, mener Frydenlund.

Hurtglading ekstra viktig

Testteamet tok ingen spesielle forholdsregler med tanke på saktelading på campingplassene de besøkte. Basert på erfaringer fra testen har Frydenlund en oppfordring:

– Campingplasser som legger til rette for trygg og effektiv lading med Type 2-ladebokser, vil få et konkurransefortrinn i årene som kommer.

Han påpeker at hurtiglading må være hurtig for å kutte reisetid, siden campingvogn øker bilens strømforbruk. Ventetiden kan bli lang på 50 kW-ladere, og det kan også skape ladekø når elbiler med store batteripakker blir stående lenge. Høyere effekt og nok ladeuttak er mest assosiert med Tesla, mener han.

– Under denne testen besøkte vi Ionity-lynladerne på Dombås, Dal og Rygge. De leverte solid ladehastighet. Audi e-tron har gjentatte ganger vist at den kan lades mye i løpet av en halvtime og da er merforbruket med tilhenger null problem, sier Frydenlund.

Hele testen, med video finner du på elbil.no