Nå må det komme flere ladepunkter i landet, krever NAF. Foto: John Cameron, Unsplash.

Så langt i år har det blitt solgt drøyt 43 000 elbiler og 33 000 bensin- og dieselbiler.

– Nå haster det å få på plass flere og bedre ladestasjoner langs veiene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Han slår fast at til tross for lange ventelister og enkelte leveringsproblemer, er det nå  elbilene som tatt over nybilmarkedet.

Annonse

– Nå gjelder det at alle nye elbilister får ladet. Tesla har sitt superlader-nettverk, men for andre biler oppleves det stadig oftere ladekøer og lynladerne er det altfor langt mellom, sier Nils Sødal.

Tesla Model 3 leder an

Tesla Model 3 er den av bilmodellene som leder an i det økte elbilsalget. I flere måneder vært den vært Norges mest solgte bil. En annen populær elbil er luksus-SUV’en e-tron fra Audi.

NAF har beregnet hva som skal til for å sikre hurtiglading langs norske veier frem mot 2025. Det er året politikerne har vedtatt en målsetting om at det bare skal selges nullutslippsbiler som nye biler i Norge. NAF mener at det må på plass 5 000 nye hurtigladeplasser innen den tid, og at effekten på laderne må økes allerede fra neste år.

“Dagens standard på 50 kW ladeeffekt må trappes opp til 150 kW på nye ladepunkter fra 2020, og deretter 350 kW fra 2023”, krever NAF videre.

– Det kreves mer effekt på ladingen nå

– Nye elbiler med større batteri og rekkevidde krever mer effekt for å lade raskt. Så det haster med å få bygd ut et ladenettverk over hele landet som gjør at folk kommer seg raskt og effektivt rundt, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal.