Fortsatt vekst i salg av økomat, men nå flater det ut

155
Blåbær ble en salgsvinner i første halvår 2019, med 40 % økning. Ill.foto: Pixabay.

Økologiske matvarer omsatte for 1,45 mrd. kroner første halvår i 2019. Dette er en økning på 1,9 prosent sammenlignet med samme periode året før, viser tallene fra Landbruksdirektoratet.

Bær, frukt og grønnsaker var blant produktene med størst vekst, mens omsetningen av meierivarer gikk ned. Andelen økologisk av totalomsetningen er uendret på omtrent 2 prosent.

Salget av økologiske grønnsaker i dagligvarebutikker utgjorde tett på 308 mill. kroner i første halvår, som er en økning på 5,7 prosent fra samme periode i fjor. Økologiske grønnsaker står for en fjerdedel av den totale omsetningsøkningen av økologiske matvarer gjennom dagligvarebutikker i første halvår.

Gulrotsalget sviktet

Annonse

Økologisk gulrot er den grønnsaken det vanligvis omsettes mest av, men i første halvår gikk omsetningen ned med 10 prosent sammenlignet med denne perioden i fjor. Landbruksdirektoratet tror prisoppgang i butikkene kan være en årsak, siden nedgangen er større i volum enn i verdi, på gulrøttene.

Økologisk frukt, bær og nøtter ble omsatt for 128 mill. kroner i 1. halvår 2019, og det er opp ca. 7 prosent fra samme periode i 2018. Økologiske bær har økt i popularitet siste årene, blåbær økte omsetningen med 40 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Økokorn hardt rammet av tørken

For de norskproduserte økologisk dyrkede frukt og grønnsakene er det mindre lyst. Salget av disse gikk ned med 10 prosent i sesongen 2018-2019, sammenlignet med sesongen 2017–2018. Direktoratet peker på tørke og deretter kaldt og vått vær på høstetidspunktet som mulig årsak til svikten.

Tørkesommeren rammet også det økologiske kornet, som det ble innlevert ca 6.000 tonn av. Det er ned fra 15.000 tonn i fjor. Omtrent 90 prosent av det økologiske kornet som produseres i Norge går til fôr.