Ole Engebret Haugen fra Vy Buss og en representant fra BYD, etter kontraktsinngåelsen. Foto: BYD.

Ordren fra Vy skal være en av de største enkeltordrene som den kinesiske fabrikken har mottatt fra Europa.

Kontrakten ble underskrevet av partene 22. oktober under messen Busworld i Brüssel  i Belgia (bildet).

Vy Buss, som opererer ruter både i Norge og Sverige, har bestilt flere forskjellige bussmodeller, men alle er elektrisk drevne. Bussene skal leveres i andre kvartal i 2020. Vy Buss ble også den første kunden i verden på modellen Class II, en 13 meter lang modell. Class II er nå utstyrt med oppgradert batteripakke som øker rekkevidden, og den tar 45 sittende passasjerer. Også aircondition-anlegget er nytt, og tilfører ytterligere CO2-besparelse, ifølge produsenten.

– Vi er svært fornøyd med vårt nære samarbeid med BYD, sier CEO i Vy Buss, Ole Engebret Haugen. – Vår ambisjon er å være ledende når det gjelder moderne og fossilfri teknologi, slik at kundene våre kan nyte grønn og smart transport. BYD er en leder i elektrisk mobilitet, og de har lyttet nøye etter hva våre behov har vært, og besvart dem på en måte som vi tror både kundene våre og Vy Buss vil nyte godt av.

Ikke kobolt, ikke barnearbeid

Annonse

Kommunikasjonsdirektør i Vy Buss, Åge-Christoffer Lundeby, opplyser til Naturpress at batteriene i BYD-bussene ikke inneholder kobolt.

– Bedriftens etiske regelverk har blant annet formuleringer der vi skal forsikre oss om at varer og tjenester ikke er fremstilt ved hjelp av barnearbeid, skriver Lundeby i en e-post.

Skal gå på Østlandet og Vestlandet

Vy Buss har bestilt 28 av Class II-modellen. Forøvrig er det bestilt 20 stk 12-meters standardbusser og 7 stk 18 meters leddbusser.

I Norge skal bussene trafikkere regionene rundt Oslo, Hamar og Haugesund. BYD har nå mer enn 1.000 elbusser i virksomhet i Europa.

Administrerende direktør i BYD Europe, Isbrand Ho, kommer til Zerokonferansen i Oslo i neste uke. Ho skal holde et innlegg på sesjonen “Den fjerde industrielle revolusjonen – teknologi som gamechanger i transporstektoren”.

Transportsektoren får en nøkkelrolle når Norge skal nå utslippsmålene sine, med halvering innen 2030, og være et nullutslippssamfunn i 2050.