Mediegigant forplikter seg til klimaarbeid

232
Condé Nast gir blant annet ut Vogue og GQ. Fotocollage: Naturpress / Wikimedia Commons.

Mediekonsernet Condé Nast varslet denne uka at de slutter seg til moteindustriens charter for klimatiltak.

Condé Nast utgir en rekke av de største og mest kjente magasinene i verden, blant annet Vogue, GQ og Wired. Tilsammen når alle publikasjonene til Condé Nast over 1 milliard mennesker.

Tidligere har store merkevarer som Inditex, Kering og Stella McCartney skrevet under på charteret.

Det er FN som melder dette, og generalsekretæren for FNs avsnitt for klimaendringer, Patricia Espinosa, hilser Condé Nasts beslutning velkommen, og mener det er med og understreker behovet for at alle sektorer er med på ferden.

Annonse

– Som et globalt selskap vil engasjementet deres være verdifullt for å spre informasjon om bærekraftstiltak og oppnåelser i moteindustrien, og for å informere verden om behovet for hurtigere og mer omfattende klimatiltak, sier Espinosa.

Condé Nast er det første medieselskapet som tiltrer dette charteret. Innflytelsen knyttet til merkevarene deres skal brukes til å fremme klimatiltak, både i egen drift såvel som i mote- og medieindustrien, varsler selskapet. Promotering av gjenbruk av klær og bærekraftig mote, samt bruk av nye materialer og teknologier som kan redusere miljøbelastningen fra motebransjen, nevnes blant tiltakene det skal jobbes med. Selskapet ønsker å utdanne og sette sine forbrukere i stand til å leve bærekraftige liv, heter det.

Condé Nast lover å minimere sitt eget miljøfotavtrykk. Tidlig i 2020 skal selskapet publisere sin første statusrapport, og samtidig lansere et veikart for en global bærekraftsplan, der det settes mål for blant annet bruk av engangsplast og utslipp av klimagasser.