Markedsdirektør Thor Øivind Johansen, Paxster (.t.v.) og prosjektleder Jens Aardalsbakke, Amedia Distribusjon. Foto: Amedia.

Papiraviser er fortsatt et stort produkt i Norge, og Amedia ønsker å gjøre sin distribusjonsvirksomhet miljøvennlig.

Det store lokalaviskonsernet setter nå i gang et storstilt prøveprosjekt med elektriske distribusjonskjøretøyer. Senere følger kanskje flere medievirksomheter opp.

I løpet av vinteren skal Amedia Distribusjon ta i bruk det norskproduserte el-kjøretøyet Paxster på sine ruter i Fredrikstad. 20 kjøretøyer ble 5. desember hentet på fabrikken i Sarpsborg og vil umiddelbart bli sendt ut på veiene i østfoldbyen. Går vintertesten bra, satser Amedia på å ta i bruk kjøretøyet i langt større skala, opplyser konsernet i en pressemelding.

– Våre distributører kjører flere millioner kilometer i løpet av et år. Hvis vi greier å flytte mye av denne virksomheten over fra bensin- og dieselbiler til elektrisk drevet transport, som Paxster, vil det gi en flott miljøgevinst. Derfor er vi svært opptatt av å gjennomføre en grundig og god test i løpet av denne vinteren, sier Jens Aardalsbakke, prosjektleder i Amedia Distribusjon.

Bygd for norske forhold

Annonse

Han forteller at Amedia Distribusjon har prøvd ut Paxster-kjøretøyet i løpet av de siste månedene for å forsikre seg om at det er mulig å bruke det til konsernets distribusjonsvirksomhet.

– Vi ble så godt fornøyd med kjøretøyet at vi kunne tenke oss å ta dette videre inn i en større vintertest. Gjennom den vil vi forsikre oss om at Paxster fungerer tilfredsstillende også på vinteren. At dette norskproduserte kjøretøyet er bygd med fokus på distributørens behov og for norske forhold, gjør at vi syns det er både hyggelig å spennende å ta det i bruk, sier Aardalsbakke.

Amedia Distribusjon med nye Paxstere på Sarpsborg torg. Foto: Amedia.

Paxster er utviklet og blir produsert i Sarpsborg og leveres i både mindre og større modeller enn den som Amedia nå tester i. Produksjonen startet i 2013. I dag brukes Paxster-kjøretøyer av Posten Norge, av distribusjonsselskaper i flere europeiske land og på New Zealand.

– Vi har lagt vekt på å utvikle et kjøretøy som både er miljøvennlig og som fullt ut tilfredsstiller distribusjonsselskapenes krav til effektivitet, økonomi, ergonomi og leveringssikkerhet. Fra vår side er vi svært fornøyd med å få til en avtale med en så stor aktør som Amedia Distribusjon og deres samarbeidspartnere og ser fram til resultatet av testprosjektet gjennom vinteren, sier Thor Øivind Johansen, markedssjef i Paxster.

Schibsted og Polaris skal også teste Paxster

Amedia Distribusjon leverer blant annet ut konsernets 73 lokalaviser, andre aviser og tidsskrifter, pakker og ferske frokostprodukter fra Morgenlevering.no. Sammen med medieselskapene Schibsted og Polaris står Amedia bak distribusjonsnettverket Helthjem. Hver dag er 5.000 distributører i sving. De besøker hele 2,2 millioner norske husstander. Alle ansatte i Helt Hjem-nettverket bruker samme distribusjonsteknologi. Det sikrer enhetlig kvalitet gjennom gode rutiner og prosesser, og har gitt en leveringskvalitet på 99,7-99,9 prosent, opplyser Amedia.

De andre aktørene i Helthjem-samarbeidet, Schibsted og Polaris, vil etter hvert også gjennomføre uttesting av Paxster-kjøretøyer blant sine medarbeidere.