Aksjonister fra Extinction Rebellion la seg ned foran inngangen til Schibsted i dag. Foto: XR.

Mandag formiddag kom en gruppe klimaaksjonister fra Extinction Rebellion til Aftenposten-bygget i Akersgata i Oslo og la seg ned foran inngangspartiet i en die-in aksjon.

Det ble også lest opp en appell foran inngangen. Politiet kom etterhvert til stede, men da hadde aksjonistene dratt.

Den direkte foranledningen til aksjonen mot Schibsted er annonsekampanjen som Equinor i høst har kjørt via Aftenpostens podkast-plattform “Forklart”, og ellers på Schibsteds øvrige annonseflater.

Equinor har i denne perioden blant annet kjøpt eksklusiv tilgang til “Forklart” for å publisere en rekke med episoder.

Hevder Schibsted misbruker oppbygd tillit

Annonse

Nå krever XR at Schibsted-gruppen “slutter å spre Equinors olje- og gasspropaganda som annonsørinnhold i sine aviser”. XR-aksjonistene mener Schibsted-gruppen gjennom Equinor-annonseringen misbruker tilliten de har bygd opp i samfunnet, og at de forsvarer oljenæringens langtidsplaner.

– Vi fikk ikke snakke med noen fra Schibsted, dessverre, men vi fikk overlevert kravene våre i form av plakater, sier XR-talsperson Nikolai Tangnes til Naturpress etter aksjonen i dag.

Equinors planer om olje-og gassproduksjon til 2070 er i strid med globale klimamål, hevder XR. Nå framsetter de krav om at Schibsted sitt samarbeid med Equinor opphører og at miljøorganisasjoner får plass til å svare på annonsørinnholdet fra Equinor, gratis, i samme omfang og format, og med gratis hjelp fra Aftenpostens Brand Studio.

Om ikke kravene innfris vil XR gjennomføre flere aksjoner mot Schibsted, varsler gruppen.

– Det blir neppe noen aksjoner før jul mot Schibsted, men dette avhenger av hvordan de reagerer på kravene våre, sier Tangnes.

Aftenposten: – Vi avviser ikke upopulære ytringer

Stabssjef i Aftenposten, Morten Andersen, understreker at det ikke eksisterer et samarbeid mellom Aftenposten og Equinor.

– Vi har solgt annonser til dem. Annonsører må følge norsk lov og Aftenpostens retningslinjer, men innholdet i annonser står ellers for annonsørens regning, skriver Andersen i en e-post til Naturpress.

Naturpress: XR mener også at dere forsvarer oljenæringens langtidsplaner ved å la Equinor spille ut sitt budskap slik de har gjort. Hva er din kommentar til det?

– Hverken innholdet i annonser, leserinnlegg eller hva kilder sier, er et uttrykk for Aftenpostens meninger. Hver dag publiserer vi ytringer fra en rekke kilder, annonsører inkludert, som ikke representerer Aftenpostens mening. Vi avviser ikke ytringer, heller ikke på annonseplass, på grunnlag av at ytringen kan være upopulær.

– Ser at vi kunne gjort ting annerledes

– Det ligger en PFU-behandling foran dere om dette. Forutså dere reaksjonene som har kommet i denne saken, og ville dere ha gjort det samme om igjen?

– For Aftenposten er det avgjørende at det er åpenbart hva som er annonser, og hvem som er avsender av kommersielt innhold. Begge deler er innfridd når det gjelder annonsene fra Equinor, i tråd med Vær varsom-plakaten. Samtidig er dette et nytt annonseformat, og vi ser at vi kunne gjort ting annerledes. Vi lytter til respons fra publikum og bruker tilbakemeldinger til utvikling. Annonseformatet vil bestå, men fremover vil vi gjøre justeringer for ytterligere tydelighet.

Morten Andersen legger til at Aftenposten forsvarer XRs rett til å uttrykke seg.

– De er velkommen til å delta i debatten i avisen. Vi kan også nås på telefon eller e-post hvis de ønsker kontakt med redaksjonsledelsen, uttaler Andersen.

Equinor forventet debatt, men angrer ikke

På spørsmål til Aftenpostens annonsekunde Equinor om de angrer på kampanjen i Aftenpostens kanaler i høst, svarer informasjonssdirektør Bård Glad Pedersen nei, men at de forventet at kampanjen ville skape debatt.

– Hvordan vi skal klare å nå klimamålene og samtidig produsere den energien verden trenger er kanskje den største utfordringen vi står overfor som samfunn, og dette er selvsagt viktige spørsmål for oss som selskap. I kampanjen tar vi derfor opp temaer som hvordan vi kan redusere det globale oljeforbruket, hvordan vi kan få til betydelig vekst i fornybar energi og hvordan vi kan lykkes med å fange og lagre CO2 i stor skala, sier Glad Pedersen.

Glad Pedersen sier at de ikke har alle svarene.

– Derfor har vi invitert inn også eksterne stemmer, eksperter og også kritikere, for å belyse disse spørsmålene. Vi opplever at det er stor interesse for kampanjen, og de aller fleste som starter avspillingen av podcastene og får opplyst at dette er en annonse fra Equinor velger å høre hele episoden. Det synes vi er positivt.

Glad Pedersen vil av kommersielle årsaker ikke opplyse hvor mye de har betalt Aftenposten for annonseringen.

Leikanger: – Dette er ikke annonser – det er propaganda

Stein XR Leikanger i Extinction Rebellion mener Glad Pedersen og Equinor driver med skjønnmaling.

– At de framhever satsingen på fornybart for eksempel – det utgjør bare en brøkdel av virksomheten. Det Equinor driver med er i strid med de globale klimamålene, sier han.

Leikanger – som også leste appellen i Schibsted-aksjonen i dag – er ikke så interessert i hvordan Equin

Stein XR Leikanger leste opp appell utenfor Aftenposten og Schibsted i dag. Foto: XR / Facebook.

or stiller seg i nettopp denne saken. Det er Schibsted de ønsker å gi oppmerksomhet.

– Schibsted Norge misbruker tillitsforholdet til sine lesere. Vi er ikke de eneste som kritiserer dem i denne saken, og vi vet jo at redaksjonsklubben i Aftenposten er forbanna på hvordan dette er håndtert. Nå kommer det opp i PFU også, så helt uproblematisk kan det umulig være. Men vi deltar gjerne i en debatt om dette, vi.

Leikanger fnyser av Morten Andersens beskrivelse av annonser.

– Dette er ikke annonser, det er propaganda som er kokt sammen for Equinor av Aftenpostens Brand Studio. Det er slett ikke tradisjonelt annonseinnhold, og det avsløres lett hvis man bruker en app som skal stenge for reklame. Den slipper Equinor-innholdet igjennom.

Han mener folk ikke skjønner skillene mellom kommersielt og redaksjonelt innhold.

– Aftenposten har både Brand Studio og Aftenposten Event, sammen med Schibsted Norge selges sentrale annonseplasseringer i landets viktigste aviser på en måte som skaper forvirring om dette er redaksjonelt eller kommersielt innhold, sier Stein XR Leikanger.