Oljeplattform.
Oljealderen forlenges takket være vedvarende lobbyisme, hevder tenketank. Ill.foto: Gary Bembridge, London, UK / Wikimedia Commons / Creative Commons Attribution 2.0 Generic lisens.

Oljelobbyen har konsentrert seg om tre hovedargumenter i samfunnsdebatten, hevder InfluenceMap.

I en ny rapport fra InfluenceMap går det fram at interesseorganisasjoner for olje- og gassvirksomheten sannsynligvis har klart å forsinke energiomstillingen som verden trenger for å hindre truslene fra globale klimaendringer.

De tre organisasjonene som det kastes lys på er American Petroleum Institute (API), Fuels Europe og Fuels Industry UK. Equinor er medlem i de to førstnevnte.

InfluenceMap, en non-profit tankesmie, skriver at siden 1967 har disse organisasjonene benyttet den samme taktikken – nemlig å bruke sin egne fortellinger som har motarbeidet, svekket og forsinket den globale energiovergangen.

Resultatet av denne taktikken er blant annet at veksten av elektriske kjøretøy og fornybar energi i USA og Europa har vært begrenset, er konklusjonen til InfluenceMap.

Et tall som løftes fram i pressemeldingen som er sendt ut, er at medlemmene i de tre nevnte lobbyorganisasjonene ved sin aktivitet har bidratt med om lag 350 milliarder tonn CO2-utslipp i perioden 1950 til 2022. Dette skal utgjøre ca 18 % av verdens samlede CO2-utslipp fra fossile kilder, samt fra industri.

På tre felter har lobbyorganisasjonene skapt sine egne fortellinger, hevdes det:

  • Kostnadsbilde og energisikkerhet
  • Politisk nøytralitet
  • Løsningsskepsis

Det gis et ferskt eksempel på det siste, løsningsskepsisen, med et høringssitat fra API. Den høringskommentaren kom i 2023, i tilknytning til utslippsstandarder for tunge kjøretøy.

«API er opptatt av at det er betydelig usikkerhet knyttet til teknologi og hvorvidt infrastrukturen er klar for den foreslåtte tidsrammen 2027-2032 … transportindustrien kommer til å konkurrere om de samme ressursene for å få tll en vellykket implementering av foreslåtte programmer for tunge, såvel som medium og lettere [maskineri] … i den samme tidsperioden», skriver API.

InfluenceMap framholder på den annen side at organisasjonene ikke nødvendigvis representerer medlemmenes klimapolitikk. Til tross for dette fortsetter de å betale høye kontingenter for å være medlemmer. Shell, Chevron og Exxon skal ha betalt mellom 5 og 12,5 millioner dollar for sitt medlemskap, heter det.

Equinor har tidligere signalisert at de ikke stiller seg bak alle klimapolitiske utspill som kommer fra API, men at de på tross av dette har valgt å beholde sitt medlemskap av andre hensyn.

Det franske oljeselskapet Total meldte seg ut av API i 2021.

LES OGSÅ (over 3 år gammel artikkel – fra januar 2021)


- Annonse -
Vil du annonsere her?