To bannerdekorerte seilbåter med aktivister fra XR møtte cruiseskipet da det ankom Oslo til kai torsdag.
AIDAnova skal være det første cruiseskipet i verden som ble bygd for kun å gå på flytende naturgass, såkalt LNG. Skipet vil være kjent for mange med sitt karakteristiske skrogdesign, med et stort øye malt på hver side.
Artikkelen fortsetter under bildet
Passasjerene som gikk i land i Oslo torsdag ble møtt av aktivister som gav dem løpesedler i hånda.
– Carnival Cruises markedsfører dette skipet som «green cruising». Man kommer ikke lenger fra sannheten enn det, sier Thomas Wiken, en av aktivistene, i en forhåndsdistribuert pressemelding.
Grønnvasking – eller ikke?
Ifølge XR blir skipet av sin eier Carnival markedsført med at det gir lavere CO2-utslipp og NOx, enn andre skip.
Men det er ikke riktig at skipet er en mindre forurenser enn andre konvensjonelle skip, mener Extinction Rebellion. De viser til en analyse som ICCT, International Council on Clean Transportation, har gjort. I analysen går det fram at slike gassdrevne skip forurenser opp til 70 prosent mer enn et skip med tungoljemotor, når man ser på de samlede utslippene, ifølge XR.
Dermed bedriver Carnival grønnvasking, det er ingen klimagevinst ved å bruke flytende naturgass i skipsfarten, konkluderer organisasjonen.
Dette står i motsetning til hva som kommer fram i en artikkel i Teknisk Ukeblad, som skrev om AIDAnova i 2017. DNV GL er i artikkelen et slags sannhetsvitne i spørsmålet om hvor miljøvennlig skipet og teknologien er. Om et gassdrevet skip heter det at sammenliknet med diesel og tungolje gir LNG som drivstoff cirka 20-30 prosent lavere CO2-utslipp. Det blir ingen sot- eller svovelutslipp fra LNG, mens NOx-utslipp er redusert med cirka 85 prosent, skriver TU.
Artikkelen fortsetter under bildet
Press på natur
XR peker i tillegg på hva de mener cruisenæringen gjør med naturen. Her trekkes fram planene om å sprenge vekk undervannsmuren med tilliggende skjær i Drøbaksundet for å gi plass til cruiseskip.
Dette er det området som har det rikeste dyrelivet i hele Oslofjorden, understreker organisasjonen.
– Ombord pleies passasjerenes samvittighet med brosjyrer fulle av løgner og grønne stempler som forteller om plastfrie sugerør i baren og annet “miljø-tull” med minimal effekt, samtidig som skipet ubønnhørlig pløyer seg gjennom norsk natur, sier aktivist Thomas Wiken.
AIDAnova er bygd i Tyskland, og ble sjøsatt i desember i 2018. Søsterskipet AIDAcosma ble levert like etter. Eierselskapet Carnival ble av det amerikanske tidsskriftet Newsweek i 2021 kåret til et av USAs mest ansvarlige selskap, blant annet basert på miljømessige kriterier.
Skipet har 2262 lugarer og 31 suiter til sine 5200 passasjerer.