Bysykkel i Oslo en suksess – nye og flere sykler kommer denne våren

682
Foto: Skjermdump oslobysykkel.no
Det ble over 2,5 millioner turer i fjor, en økning på 23 prosent.

 

Enda er de tomme stativene snødeponier, men nå begynner sola å ta tak, og 4. april skal de være fylt opp igjen med sykler til byens borgere og gjester. Fjoråret hadde en smått sensasjonell bruksøkning på 23% fra 2016, med 2.653.477 turer. Det skal være helt i verdenstoppen i forhold til folketall, og toppdagen sist sommer var 16. august, med 20.208 turer.

Tallene kommer fra Oslo bysykkel i en melding til abonnentene som varsler sesongstart 4. april. Det er spesielt de sentrumsnære unge voksne som har ser ut til å ta  sykkelordningen som en selvfølge. Unge folk som Naturpress har snakket med sier de savner syklene i vinterhalvåret, og at det er som om byen mangler noe grunnleggende. Denne gruppen ser ikke på førerkort og bil som et must, og er nok heller ikke i SoMe-gruppene som gir byrådet kjeft for samferdselspolitikken de fører.

Abonnementsordningen, som styres via en mobilapp, ble i fjor utvidet til dags- og tredagerspass, noe som gjør den lettere tilgjengelig for sommergjester og turister. Sykkelbyen København var først ute med bysykler, og har siden fått selskap av blant andre Barcelona, London, Paris, Mexico City og Stockholm. Ellers i Norge finnes tilbudet så langt også i Drammen, Sandnes, Trondheim, og Tønsberg. Tromsø har også et kommunestyrevedtak på innføring av bysykkel, men det er usikkert når dette kommer på plass.

Oslo Bysykkel lover i år en ny sykkelmodell, som introduseres gradvis utover i sesongen. Det blir flere sykler og stativer, i tillegg til at appen får flere funksjoner som skal gjøre bysyklingen enda enklere og mer funksjonell. Det loves også en bedre oppfølging av etterfylling og tømming av mye brukte rushtidsstativer.

Først er det imidlertid noen tonn med is og snø som skal smelte.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Din kommentar
Ditt navn her